string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(40) "https://schrijf.be/nl/blog/tijd-gevraagd" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(40) "https://schrijf.be/nl/blog/tijd-gevraagd" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Tijd gevraagd
Schrijft u een boodschappenlijstje of een kattebelletje? Dat gaat lekker snel. Een sms'je met slecht nieuws daarentegen kost u vast meer tijd. Het is even lang qua tekens, maar u moet even over de boodschap nadenken. En het misschien nog eens nalezen, om er zeker van te zijn dat alles juist overkomt. Of wat dacht u van de tekst op uw valentijnskaartje? Die schrijft u toch ook niet in een-twee-drie?
Voorrang voor druk en lay-out?
Ook copywriters hebben tijd nodig. Zo krijg ik de vraag om een brochure op twee dagen te schrijven. "Want de deadline is volgende maand, en we moeten nog een week voorzien voor druk en twee weken voor lay-out." Alsof copywriting niet een minimum aan denk-, schrijf-, rijp- en naleestijd vraagt! Meer nog: de ruggengraat van de brochure is?!
Copywriters met een lege agenda
Nog een voorbeeld? Ik maak een offerte voor een persbericht: twee uur werk. Leuk, vindt de klant, en hij bestelt meteen. Met de vraag of hij zijn afgewerkte tekst dan twee uur later kan krijgen. Dat ik die dag al andere projecten op mijn agenda had staan? Dat verraste hem.
En dat verraste mij dan weer. Stel: uw dokter zegt dat u röntgenfoto's moet laten nemen. Springt u dan onmiddellijk in uw wagen richting ziekenhuis, waar de machine en de voltallige medische staf op u wacht? Neen, u maakt een afspraak. Want de mensen in het ziekenhuis willen u gráág helpen. Maar de andere patiënten ook.
Als ik kon toveren
Is deze blogpost een klaagzang? Natuurlijk niet. Ik begrijp heel goed dat klanten gehaast zijn. En zelf met krappe deadlines worstelen. Dus probeer ik hen altijd zo snel mogelijk verder te helpen, door te schuiven met de planning. Net zoals mijn collega's. Maar zélfs wij kunnen niet toveren - hoe graag we dat ook voor u zouden doen. Want copywriting vraagt tijd. Tenzij u tevreden bent met een kattebelletje ...