string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(40) "https://schrijf.be/nl/blog/testenteksten" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(40) "Nooit meer tekstblunders (werkt altijd!)" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(40) "https://schrijf.be/nl/blog/testenteksten" ["image"]=> string(48) "https://schrijf.be/images/blog/testenteksten.png" ["description"]=> string(56) "Wie u behoedt voor tekstblunders? Uw lezers! Ontdek hoe." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Tekst uw testen!
Uw lezers behoeden u voor tekstblunders. Test uw teksten dus altijd eerst bij hén. Bovendien overtuigen zij al testend zichzelf. En overtuigt u managers die het 'beter weten'.
Vergelijk:
- Wat doet u vóór u een speech geeft aan honderd collega’s? U test hem uit bij uw familie. En stuurt bij naargelang hun reactie.
- Wat doet u vóór u een webtekst publiceert voor tienduizenden lezers? U drukt gewoon op de knop. En begaat een blunder (zoals ik - bewust - in de paginatitel).
De logica ontgaat me. Want een speech die de mist dreigt in te gaan, kunt u nog redden: u beantwoordt vragen, u stuurt bij naargelang de reactie van uw toeschouwers
Maar uw nieuwsbrief - zoals élke tekst - staat er moederziel alleen voor. Test hem dus altijd vóór u hem publiceert.
1. Tekst? Test uzelf
Deze leesdrempels ruimt u zelf op:
- Saaie monoloog of boeiende dialoog? Doe de Egoscan.
- Bekt uw tekst? Spreek hem uit.
- Gedachtekronkels? Slaap er een nacht over.
2. Tekst? Test uw collega
Duw nu een collega in de rol van luie, gehaaste lezer:
- Bent u duidelijk? Fronstest.
- Helpt u hem met alineatitels? Kijktest.
- Valt u met de deur in huis? Piramidetest.
3. Tekst? Test uw lezer
Hoog tijd voor het echte werk! De bètatest bij lezers van uw doelgroep:
- Houden uw argumenten steek? Nouen?
- Bent u bezwaren voor? Ja, maar …
Voorbeeld: een vereniging nodigt ouderen uit voor een bingo-avond. Helaas daagt niemand op voor het ‘gezellige samenzijn’. “Waarom niet?” “Ik wist niet dat de drank gratis was”, antwoorden de afwezigen later. Jammer, toch? Een testje had dit - ogenschijnlijk banale bezwaar - meteen blootgelegd.
Uw lezer is de scheidsrechter
Testen loont dus:
- U haalt meer uit uw communicatiecampagne.
- U smoort bezwaren in de kiem.
- U vermijdt pijnlijke missers en weggegooid geld.
En er is meer:
4. Uw tekst testen? Uw klant krijgt zijn zin!
”Je direct mail is te direct en te kinderachtig”, moppert uw manager. So what: zij moet toch niet overtuigd worden?!
- Laat een testpanel aan het woord: dát is de ultieme scheidsrechter.
- Of stel een A/B-test voor. Verstuur tekstversie A naar één testgroep en tekstversie B naar een, even grote, andere. Vergelijk de reacties: aantal antwoordkaartjes, kliks, aankopen, … En beslis dan pas.
5. Tekst testen? Uw klant overtuigt zichzelf
Geen betere manier om prospects te overtuigen dan door hen in uw testpanel te zetten. Daar formuleren ze hun kritiek én zoeken ze naar antwoorden. Zo overtuigen ze gaandeweg zichzelf. Twijfelaars worden kopers. Kopers worden ambassadeurs.
Moraal van het testverhaal? Uw lezer is de beste remedie tegen uw blunders. Test uw teksten dus altijd eerst bij hém.