string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(56) "https://schrijf.be/nl/blog/tekstschrijvers-en-leugenaars" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(56) "https://schrijf.be/nl/blog/tekstschrijvers-en-leugenaars" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Tekstschrijvers en leugenaars
Knoopt u een gesprek aan met een Schrijf.be-copywriter? Dan is dit hoogstwaarschijnlijk het eerste wat u hoort: "Hallo. Schrijf vaker 'u' dan 'ik'."
Want die gulden regel rammen we er bij iedereen in. Uw mogelijke klanten zijn niet geïnteresseerd in 'wij verkopen product X' of 'wij bieden dienst Y aan'. Die lezen liever: 'met product X wint u tijd' of 'dienst Y maakt uw leven gemakkelijker'.
Leugenaars doen het ook
Een copywriter gebruikt dus zo weinig mogelijk 'ik'.
Wat blijkt nu: dat hebben we gemeen met leugenaars.
Vertelt u een leugen? Dan probeert u onbewust om zoveel mogelijk afstand te creëren tussen uzelf en de leugen. Dus gebruikt u minder 'ik'.
Zijn tekstschrijvers dan leugenaars?
Oei oei. Een gelijkenis tussen tekstschrijvers en leugenaars. Dat doet ons imago geen goed. Copywriten is toch nooit liegen? We stellen correcte informatie zo overtuigend mogelijk voor. Dat is iets héél anders.
Gelukkig blijkt het onderzoek naar leugenaars ... quatsch. Wetenschappers onderzochten de tweets van maar één persoon: Dzhokhar Tsarnaev, een verdachte van de aanslagen in Boston. Bovendien analyseerden ze tweets van vóór de aanslagen. Waarin hij dus niet eens per definitie altijd loog.
Oef! U hoeft dus niet bang te zijn: vervang in commerciële teksten altijd ik/wij door u/jij. Dat maakt van u geen leugenaar, wél een goede verkoper.
Of schakel Schrijf.be in, natuurlijk. Dat mag ook ;-)