Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(40) "https://schrijf.be/nl/blog/sms-marketing"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(40) "https://schrijf.be/nl/blog/sms-marketing"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Sms'en voor bloed

Onlangs kreeg ik een onverwacht sms'je: 

Sms-marketing door het Rode Kruis.

Instant schuldgevoel: iemand heeft mijn bloed nodig! WAT DOE IK HIER NOG?

Slim, sms-marketing!

Nadat ik was gekalmeerd, dacht ik: slim van het Rode Kruis, zo op mijn schuldgevoel inspelen.

En toen kreeg ik nog een sms: 

Het Rode Kruis doet aan sms-marketing.

En toen dacht ik: niet overdrijven, hè. Maar ondertussen keek ik toch alweer in mijn agenda wanneer ik nog eens kon langsgaan. En was mijn interesse gewekt: sms-marketing, hoe doe je dat eigenlijk goed

Slimme sms-marketing

Deze infographic van Inc. geeft alvast een aanzet met acht tips. En wat blijkt? Het Rode Kruis scoort goed, maar er is ook nog ruimte voor verbetering. De Inc.-geboden:  

1. Maak duidelijk wat de bedoeling is.

De sms komt van een onbekend nummer, dus is het handig als ik meteen weet van wie het is. Dat doet het Rode Kruis voortreffelijk. Met de intro 'Beste donor' weet ik dat ik niet per ongeluk een pizza bestelde of binnenkort korting krijg bij de kapper. 

2. Vraag toestemming voor sms-marketing.

Ik herinner mij niet dat ik ooit zei: "Please, stuur mij berichten!" Maar het kán wel dat ik het vakje 'Stuur mij geen sms'en' vergat aan te vinken. Het voordeel van de twijfel, dus. 

3. Verzend maximaal 2 tot 4 sms'en per maand. 

Gemiddeld komt het er wel op neer, maar toch: twee sms'en in twee uur? Beter gespreide sms-marketing heeft ook veel meer effect. Want over een week ben ik die eerste sms alweer vergeten. Dus krijg ik dan die tweede? Dan denk ik: dju, ja, ik moet écht eens gaan.  

4. Voeg een disclaimer toe. 

Hier had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik ging ervan uit dat deze sms-dienst gratis was ... Dat is toch zo, hé? 

5. Toon de uitgang. 

Stel dat ik deze sms'en niet meer wil. Hoe raak ik er dan van af? Ik heb geen flauw idee. 

6. Stuur op normale uren. 

Om 3 uur 's nachts had ik inderdaad iets minder plichtsgetrouw gereageerd. Dus goed gedaan, Rode Kruis!

7. Gebruik heldere taal in uw sms-marketing. 

Noch 'ambtenarees', noch typische sms-afkortingen: top! 

8. Bied meerwaarde. 

Dit is een moeilijke. Want bloed geven, doe ik niet voor de return on investment. Maar de sms-marketing van het Rode Kruis kan ook op een andere manier meerwaarde bieden. Bijvoorbeeld door sms-abonnees eerst op de hoogte te brengen van acties, voor die op de website verschijnen. 

Tips voor de sms-marketing van het Rode Kruis

Samengevat: welke tips haalt het Rode Kruis hieruit voor zijn sms-marketing?

  • Spreid de berichten meer: tot één bericht per één tot twee weken. 
  • Vermeld in de eerste sms dat de dienst gratis is, en hoe de abonnee zich kan uitschrijven.
  • Bied de lezer meerwaarde

Hoe dat precies moet, die 'meerwaarde'? Schrijf.be wil wel een paar ideeën uitdenken! 

En dan ga ik nu eens bellen, want het Rode Kruis heeft mijn bloed nodig.