Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Overtuigende tekst? Laat werkwoorden het werk doen

werkwoorden overtuigenOvertuigen met woorden, daar draait het om bij copywriting. En ook in de diplomatie is dat de kunst. Vaak met een heel precies doel: toegevingen losweken van de tegenpartij.

Hoe je dat doet? Onder meer door slim gebruik te maken van de verborgen verleiders in onze grammatica. Dat ontdekten twee Israëlische onderzoekers. Zij bedachten een experiment: twee groepen Joods-Israëlische studenten moesten fictieve toegevingen van de staat Israël aan de Palestijnen beoordelen:

  • De eerste groep kreeg toegevingen geformuleerd als substantieven, zoals: “Ik steun de opdeling van Jeruzalem.”
  • De tweede groep kreeg toegevingen geformuleerd als werkwoorden, zoals: “Ik steun het opdelen van Jeruzalem."

Resultaat? Een significant groter deel van de eerste groep liet zich door de formulering van de tekst overtuigen tot een geste. Substantieven boven dus!

Of toch niet?

Positief en persuasief

De verklaring van de onderzoekers spreekt boekdelen: substantieven roepen minder emoties op dan werkwoorden. En ze zetten de lezer niet zo snel aan tot identificatie.

De studenten uit het onderzoek lieten zich door de tekst overhalen omdat die hun gevoel van verlies milderde. Niet omdat die tot hun verbeelding sprak.

Dat laatste is nu net wat u meestal wél wilt bereiken met uw teksten. Overtuigen door positieve emoties op te roepen. Dankzij dit onderzoek weet u wat u dan te doen staat: zoveel mogelijk werkwoorden gebruiken. Al is dat eigenlijk geen nieuws.

Reageer