string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(44) "https://schrijf.be/nl/blog/overtuigendetekst" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(25) "Werkwoorden doen het werk" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(44) "https://schrijf.be/nl/blog/overtuigendetekst" ["image"]=> string(56) "https://schrijf.be/images/blog/werkwoordenovertuigen.jpg" ["description"]=> string(66) "Werkwoorden overtuigen beter dan zelfstandige naamwoorden. Waarom?" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Werkwoorden versus zelfstandige naamwoorden
Hoe u uw tekst overtuigender maakt? Vermijd substantivering: werkwoorden spreken tot de verbeelding en roepen meer emoties op dan zelfstandige naamwoorden.
Overtuigen met woorden, daar draait het om bij copywriting. En ook in de diplomatie is dat de kunst. Vaak met een heel precies doel: toegevingen losweken van de tegenpartij.
Substantieven versus werkwoorden
Hoe je dat doet? Onder meer door slim gebruik te maken van de verborgen verleiders in onze grammatica. Dat ontdekten twee Israëlische onderzoekers. Zij bedachten een experiment: twee groepen Joods-Israëlische studenten moesten fictieve toegevingen van de staat Israël aan de Palestijnen beoordelen:
- De eerste groep kreeg toegevingen geformuleerd als substantieven, zoals: “Ik steun de opdeling van Jeruzalem.”
- De tweede groep kreeg toegevingen geformuleerd als werkwoorden, zoals: “Ik steun het opdelen van Jeruzalem."
Resultaat? Een significant groter deel van de éérste groep liet zich door de formulering van de tekst overtuigen tot een geste.
Substantieven boven dus? Ja, als het erom gaat een emotionele lading uit een claim te halen. Om die zo te verzachten.
Maar laat dat nu net hetgene zijn wat een commerciële tekst niét wil bereiken ...
Overtuigende tekst dankzij positieve emoties
De verklaring van de onderzoekers spreekt boekdelen: substantieven roepen minder emoties op dan werkwoorden. En ze zetten de lezer niet zo snel aan tot identificatie.
De studenten uit het onderzoek lieten zich door de tekst overhalen omdat die hun gevoel van verlies milderde.
Niet omdat die tot hun verbeelding sprak.
Dat laatste is nu net wat u meestal wél wilt bereiken met uw teksten. Overtuigen door positieve emoties op te roepen.
Dankzij dit onderzoek weet u wat u dan te doen staat: zoveel mogelijk werkwoorden gebruiken. En als het maar enigszins kan, beeldende werkwoorden.