Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(57) "https://schrijf.be/nl/blog/nu-kunt-u-meepraten-over-memes"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(57) "https://schrijf.be/nl/blog/nu-kunt-u-meepraten-over-memes"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Nu kunt u meepraten over memes

meme Schrijf.be

Bron afbeelding: https://www.keepcalm-o-matic.co.uk/

Wat is een meme?

Een meme is een idee dat u kopieert en aan anderen doorgeeft, bijvoorbeeld via internet. Het kan gaan om een filmpje (The Ice Bucket Challenge), een citaat ("Keep calm and ...") of een foto (LOLcats). Heel vaak is het een afbeelding, aangevuld met een grappige opmerking. Memes zijn gemakkelijk aan te maken. Wat creativiteit en een memegenerator: meer is er niet nodig.

Memevertising

Bedrijven hebben intussen door dat memes een slimme vorm van reclame kunnen zijn. Zo ontstond de term memevertising: het gebruiken van memes om het eigen merk te promoten. Een voorbeeldje:

voorbeeld memevertising

Bron afbeelding: https://memevertising.tumblr.com/

De gevaren van memes

Zin om zelf aan de slag te gaan met memes? Wees dan voorzichtig, want:

  • niet iedereen houdt ervan. Jongeren en IT'ers zijn grote liefhebbers, maar is uw gemiddelde klant dat ook?
  • het zijn soms vergezochte grapjes, met verwijzigingen die niet iedereen begrijpt. Voor u het weet, voelt uw klant zich buitengesloten.
  • memes spelen vaak in op actualiteit en rages. Maar rages gaan voorbij. En wilt u dan nog geassocieerd worden met iets wat ondertussen passé is? (Toch maar geen parodie op Gangnam Style opnemen, dus).
  • u weet vaak niet aan wie de rechten toebehoren van die ene afbeelding of video. Voor u het weet hebt u een rechtszaak aan uw been.

Zo lukt het wel

  • Ken uw doelpubliek: breng een boodschap die uw doelpubliek wil doorgeven. Dat deed Schrijf.be alvast met KindRegards (inspirerende citaten die u kunt delen op sociale media).
  • Pas op met humor en inside jokes: gebruik memes niet om uw concurrent af te breken. Blijf ook weg van aangebrande of discriminerende humor. Zorg dat u er klanten bij krijgt, niet wegjaagt.
  • Maak uw eigen content: wilt u zich onderscheiden van de rest? Dan doet u dat niet door populaire trends te kopiëren, maar wel door zélf sterke inhoud te creëren. 

Beter één goede tekst in de hand, dan tien memes op het internet

Memes lijken een snelle oplossing. Een goedkope manier om te scoren.
Maar ze zijn vluchtig en snel vergeten. Wilt u een blijvende indruk nalaten op het internet? Dan is een goede (SEO-geoptimaliseerde) website met overtuigende teksten nog altijd de beste oplossing. Geen idee hoe dat moet? Geen nood. Ik ken toevallig enkele copywriters die al staan te popelen.