Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Nooit sorry zeggen

vertragingIn een ver verleden was ik een treinpendelaar. Het ijskoude perron en de ijzige stem die nog maar eens een vertraging aankondigde: ze zijn traumatisch diep in mijn geheugen gegrift. Als verkleumde reiziger voelde ik me altijd met een kluitje in het riet gestuurd met de vage standaardmededelingen en voorgekauwde verontschuldigingen.

Zet uw publiek niet in de kou

Nu is eindelijk ook de eurocent bij de NMBS gevallen. De meester in vertragingen beseft dat reizigers zijn mededelingen niet pikken. En laat zich de les spellen door ... studenten. Nicolas Dirix en Emiel Cracco gingen voor hun scriptie op zoek naar de beste manier om wachtende treinreizigers het slechte nieuws te brengen. En ze kwamen met een paar eenvoudige vuistregels op de proppen.

Zeg het zoals het is

Het nieuwtje in de krant is geen nieuws voor mij. Bij Schrijf.be weten we hoe u vervelende boodschappen verteerbaar brengt:

  • Draai niet rond de pot: breng meteen uw boodschap - zonder verbloemingen.
  • Wees concreet: vertel precies waarom iets misliep, wat de gevolgen zijn, en wat u eraan doet.
  • Zeg nooit sorry - tenzij uw verontschuldigingen recht uit het hart komen, en ook zo klinken.

Toon het voordeel

Vergeet ook niet te vertellen hoe uw toehoorder of lezer van uw slechte nieuws toch beter wordt. Stel: het vriest onder nul, en er is een vertraging van tien minuten. Dan vertelt u reizigers dat ze nog tijd hebben voor een warm drankje. Of nog beter: u biedt hun een gratis kop koffie op het perron aan (al vrees ik dat de NMBS dan binnen de week failliet is).

Hebt u geen warme drankjes in voorraad? Vraag Schrijf.be dan om uw vervelende boodschappen in warme woorden te verpakken. Wedden dat uw klanten u meteen vergeven?

Reageer