string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(63) "https://schrijf.be/nl/blog/mijntreinrijdt-schrandere-woordkeuze" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(63) "https://schrijf.be/nl/blog/mijntreinrijdt-schrandere-woordkeuze" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
#mijntreinrijdt: schrandere woordkeuze
Volgens recent onderzoek is de term 'spoorstaking' in België bekender dan 'Jezus' of 'The Beatles'. Vorige week was het weer van dat: een aantal treinen reed niet op donderdag 27 juni.
"Oei oei. En het imago van de NMBS stelde al zo weinig voor. Het zal weer stuiven op Twitter," dacht ik. Maar dat was buiten een pientere spoorwegcopywriter gerekend.
Klanten doen het werk
De NMBS zag de bui ook al hangen:
"Er gaat van alles in de soep draaien. En we gaan er wéér niet in slagen om helder te communiceren over de afschaffingen en vertragingen. Waarom vragen we dan niet gewoon aan onze klanten om dat in onze plaats te doen?"
"Dankzij Twitter staan alle reizigers toch met elkaar in contact. Dan moeten ze elkaar maar zelf laten weten welke treinen rijden, en welke niet."
Ook al heeft maar een fractie van de Belgische bevolking Twitter: uw klanten uw werk laten opknappen, dat is niet slecht bedacht.
Een copywriter bepaalt wat u denkt
Daarna ging het er zo aan toe. Iemand vatte samen: "Dus: alle reizigers informeren elkaar via de hashtag #spoorstaking. Of #treinhinder misschien?"
Iedereen knikte instemmend. Maar achter in de zaal sprong een copywriter op: "Neee! Zo nestel je het idee van stakingen en hinder in het hoofd van de reizigers. Wat denken jullie van #mijntreinrijdt?"
En zo geschiedde. Ge-ni-a-le zet. Want plots las ik op Twitter niets over de hinder. Integendeel: overal reden er treinen!? De ene #mijntreinrijdt na de andere:
En wat als uw trein niet reed? Dan zweeg u. Want van #mijntreinrijdtniet repte de NMBS met geen woord. Akkoord, enkelingen gebruikten de term op eigen houtje. Maar die tweets verdwenen meteen in de massa. Ondertussen werd #mijntreinrijdt vrolijk 'trending' in België. Anders gezegd: het was even de populairste hashtag van het moment.
Zo werden de Belgische Spoorwegen baas over de algemene teneur op Twitter. En oogstten ze lof ... op een stakingsdag.
Knap gedaan, NMBS. Maar hopelijk werken jullie intussen achter de schermen ook aan echte oplossingen.
UPDATE: De pientere spoorwegcopywriter heeft een naam.
#mijntreinrijdt bleek een initiatief van @StationschefBMO.
Nogmaals: knap werk!