Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Is uw missie een misser?

Krijgt u het Spaans benauwd als u de woorden missie en visie hoort? Begrijp ik, want uw bedrijf samenpersen in een paar zinnen: het is een kunst. Maar als het lukt, weten uw klanten wel waarvoor u staat – en gaat. En scharen uw medewerkers zich achter uw vlag.

Missie en visie: het grote verschil

missie en visieMissie en visie worden vaak door elkaar gehaspeld:

  • missie: waarvoor uw bedrijf staat
  • visie: waarvoor uw bedrijf gaat

Toch is dit een bedrieglijk eenvoudige definitie. De bedenker van deze missie en visie slaat de bal alvast mis:

“Onze missie? Voldoen aan onze klantenbehoeften voor persoonlijk entertainment en informatie door middel van totale klanttevredenheid.”
Onze visie? Wij zijn gedreven en gemotiveerd, en werken aan een stevige marktpositie door het realiseren van hoogwaardige totaaloplossingen waarbij de klant centraal staat, en wij innoveren in nieuwe producten en technieken. Onze organisatie voert een sociaal beleid en investeert in opleiding en trainingen voor onze medewerkers. Ook streven wij naar een langdurige relatie met onze klanten.”

Bent u getriggerd? Geeuw – ik niet. Trap niet in dezelfde val. Laat úw missie en visie tot de verbeelding spreken.

Mission: Impossible

tom cruiseEthan Hunts missies lijken onmogelijk. Toch brengt hij ze altijd tot een goed einde. Waarom? Omdat zijn missie kort, bondig én volledig is.

Stel uzelf eerst deze vragen:

  • Waarom doet u wat u doet?
  • Welk voordeel biedt u uw klant?

Nemen we Dove even als voorbeeld

“Dove zet zich actief in om het zelfvertrouwen van alle vrouwen, en vooral jonge meisjes, positief te beïnvloeden en hen te inspireren om het beste uit hun leven te halen.”

Waarom? Om jonge vrouwen te inspireren het beste uit hun leven te halen.

Voordeel? Meer zelfvertrouwen.

Ook Ikea vat mooi samen waarvoor het staat:

“Een ruim assortiment van goed ontworpen, functionele woninginrichtingsproducten aanbieden tegen zo laag mogelijke prijzen, zodat zo veel mogelijk mensen ze kunnen betalen.”

Waarom? Omdat iedereen recht heeft op mooie, betaalbare meubelen.

Voordeel? Ruim assortiment, goed ontworpen en functioneel.

Waar Dove voor het gevoel gaat, kiest Ikea voor de praktische aanpak. En is dat niet precies wat ook hun producten te bieden hebben?

Wat valt er u nog op? Hun missies bestaan uit één zin. Toegegeven, mét een paar bijzinnen. Toch storen die niet, omdat de missie zelf hout snijdt. Omdat ze uniek en echt is.

Tip: vermijd dooddoeners. Wég met: service, prijs-kwaliteit, innovatie, meerwaarde, totaaloplossing, enz

Visie op de toekomst

Over een visie lopen de meningen uiteen. Sommige bedrijven gebruiken graag cijfers. Dat is riskant, want het ene jaar is het andere niet. En welke boodschap heeft uw klant aan: ‘onze omzet moet 25 procent stijgen’?

Mijn raad? Gebruik uw visie als richtingaanwijzer en inspiratiebron.

Daarvoor keren we even terug naar uw … missie.

  • Wat wilt u met uw missie uiteindelijk bereiken?
  • Wat is de onderliggende menselijke waarde?

Uw visie draait dus om emotie en om het bredere perspectief. Toch blijft ook hier de boodschap: korter is krachtiger. Dove en Ikea geven weer het goede voorbeeld:

Dove: “Een wereld creëren waarin schoonheid een bron van vertrouwen is in plaats van angst."

en:

Ikea: “Een beter dagelijks leven creëren voor zo veel mogelijk mensen.”

Daar kunt u toch geen ‘nee’ tegen zeggen?

Zit uw visie of missie wel in uw hoofd maar krijgt u ze niet uit uw toetsenbord geperst? Onze copywriters boksen ze graag voor u in elkaar – in nauw overleg met u, natuurlijk.

Reageer