string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(41) "https://schrijf.be/nl/blog/is-e-mail-dood" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(41) "https://schrijf.be/nl/blog/is-e-mail-dood" ["image"]=> string(17) "images/e-mail.jpg" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Is e-mail dood?
Is e-mail dood, verbrand en uitgestrooid?
En zwaaien de sociale media voortaan de scepter?
Natuurlijk niet. De elektronische brief is springlevend.
Zeker voor bedrijven die op een goedkope manier prospects willen verleiden. Zij gebruiken gretig trefzekere e-mailings.
Maak de lezer warm voor uw e-mail
Een overtuigende e-mail sturen, hoe doe je dat?
Feit: alles staat of valt met uw onderwerpregel.
Maak hem dus onweerstaanbaar.
Drie heel eenvoudige vuistregels:
1. Wees specifiek én relevant
Tot wie richt u de e-mail? Haal u iemand voor de geest die in uw doelgroep zit. Hebt u hem te pakken? Schrijf nu uw onderwerpregel. Maak hem tastbaar, kruid hem met details.
2. Ga voor uniek
Scant u een mailbox verticaal? Uw lezer ook. Dus uw onderwerp moet eruit springen, de aandacht trekken, prikkelen. Opgelet: schrijf wél to the point. Want een ‘saaiere’ subjectlijn doet het vaak opmerkelijk beter dan een schreeuwerige.
3. Stop er altijd een voordeel in
En als het even kan: vat de lezer bij de kraag met het belangrijkste voordeel. Zo toont u dat u zijn noden écht begrijpt. Hebt u nieuws te melden? Of een onwaarschijnlijk aanbod? Eén plek: de onderwerpregel.
E-mail: een bijzonder beestje
De headline is het vlaggenschip van uw verkoopbrief. Voor een e-mailing is dit de onderwerpregel. Die door de spelregels van het medium een bijzonder beestje blijft - met een eigen recept.
Ziehier vijf krachtige ingrediënten:
1. Uw e-mail dringend maken? Puik idee! Urgentie is een prima wapen dat de lezer aanport tot actie. Maar: doe het alleen als het nut heeft. Als alles dringend wordt, is niets meer dringend.
2. Wees uw eigen spamfilter. Ga doordacht om met spammerige woorden als 'korting', 'nieuw', 'voordeelprijs' en 'gratis'. Want creëert u foute verwachtingen? En ruikt uw e-mail naar spam? Dan is hij dat ook voor uw lezer. En dan haakt hij af.
3. Mik op mobiel: vaak zijn alleen de eerste drie woorden van het onderwerp zichtbaar op het scherm van een smartphone. Wik, weeg en knip.
4. Waarom één onderwerpregel schrijven? Schrijf er meerdere en lees ze hardop. En vooral: tést ze. Leg uw vondsten ook voor aan anderen. Hoe duidelijk is de boodschap voor hén? Roept u bijvoorbeeld nog té veel vragen op?
5. Hou uw onderwerpregel helder. Schrap doordenkers en woordspelingen resoluut. Kill your darlings! En gebruik al eens een imperatief. Want zeg nu zelf: vindt u niet dat ‘Bespaar tweehonderd euro’ krachtiger én directer klinkt dan ‘Hoe u tweehonderd euro bespaart’?
Alle vijf de ingrediënten afgevinkt? Maar u blijft achter met een woordenbrij?
Bij Schrijf.be weten we raad. We halen voor u een onweerstaanbare onderwerpregel uit de schrijfoven. En serveren hem netjes voor uw deadline.
Opmerkingen of aanvullingen bij dit blogbericht? Vuur gerust af!