string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(60) "https://schrijf.be/nl/blog/interview-eens-een-hoofdpersonage" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(60) "https://schrijf.be/nl/blog/interview-eens-een-hoofdpersonage" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Interview eens een hoofdpersonage
De Antwerpse boekenbeurs was weer hot. Dat betekent: verse nieuwsberichten en faits divers over lezen en over boeken.
Deredactie.be vroeg zich af hoe leesopdrachten op school er tegenwoordig uitzien.
Hey, teacher, leave us kids alone?
Wat bleek? Kinderen die niet graag lezen, zijn te laat geboren. Want: "Ik bekijk de film wel!" of "Ik haal een boekbespreking van het internet!" doen de vlieger niet meer opgaan.
Leraars worden altijd maar sluwer. Hieronder enkele creatieve opdrachten waarmee ze valsspelers ontmoedigen:
- Schrijf een ander, maar passend einde voor het boek.
- Maak een kaft of affiche voor het boek.
- Schrijf een boekbespreking, maar dan in de klas.
- Interview het hoofdpersonage.
Just another book on the shelf
Ik had het best leuk gevonden. Zeker een hoofdpersonage interviewen. Ook veel toffer om te lezen als leerkracht, trouwens.
Want met de verkoopcijfers van de Boekenbeurs voor ogen, zie ik het volgende scenario voor me: die leraar kruipt 's avonds in de zetel met een glas rode wijn en een bundeltje teksten. Stuk voor stuk interviews met de spaghetti bolognese van Jeroen Meus.
Héérlijk leesvoer, toch? :)