string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(47) "https://schrijf.be/nl/blog/in-de-maling-genomen" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(47) "https://schrijf.be/nl/blog/in-de-maling-genomen" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
In de maling genomen
Opvallend nieuws in de Vlaamse pers gisteren: ze werden een jaar lang voor het lapje gehouden - door Woestijnvis. Het productiehuis richtte een jaar geleden het onderzoeksbureau Data Driven op. En dat stuurde vrolijk persberichten de wijde wereld in.
Misleid de media
Open VLD- kiezers hebben het vaakst seks. De kledingstijl verraadt het stemgedrag. En de Vlaamse kiezer heeft gemiddeld 27 seconden nodig om te stemmen: het onderzoeksbureau maakte het ene na het andere resultaat openbaar. En de media? Die liepen er met hun open ogen in.
Voor wie Woestijnvis nu van puur leedvermaak verdenkt: het ging om een test voor een nieuw programma. En die liep dus gesmeerd - totdat Het Belang van Limburg de grapjassen, een jaar later, ontmaskerde.
Onwaarschijnlijk goed
Het leverde alvast leuke krantenartikels op. Maar nóg interessanter moeten de persberichten zelf zijn geweest. Want dát prikkelt een copywriter: hoe slaagde Data Driven erin om schijnbaar verzonnen resultaten geloofwaardig weer te geven ... én die te laten oppikken door de Vlaamse kranten. Het moeten scherp geschreven persberichten zijn. Iets waar onze Schrijf.be'ren ook in zouden slagen. Al houden wij het wijselijk op waargebeurde feiten.