string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(43) "https://schrijf.be/nl/blog/humor-in-reclame" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(47) "Waarom u maar beter oppast met humor in reclame" ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(43) "https://schrijf.be/nl/blog/humor-in-reclame" ["image"]=> string(43) "https://schrijf.be/images/humor-reclame.jpg" ["description"]=> string(186) "Ja, ook wij liggen plat bij grappige reclamespots. Maar overtuigen ze ons om meer te kopen? Niet altijd. Lees onze blog maar eens. Bent u het niet met ons eens? Geef dan zeker uw mening!" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Humor in reclame: doen of niet?
Werkt humor in reclame? Copywritingpionier Hopkins vond van niet: "People do not buy from clowns." Toch blijkt de verleiding vaak groot. Van Apple tot Red Bull en Weba: allemaal zochten ze via onze lachspieren de weg naar onze portefeuille.
Alarm: humor in reclame leidt af
Levert al dat gegiechel ook iets op – behalve prestigieuze awards? Daar vloeide al heel wat inkt over. De voorlopige conclusies zijn dat humor in reclame:
- de aandacht trekt van uw prospects
- uw geloofwaardigheid kan schaden
- uw overtuigingskracht doorgaans niet positief beïnvloedt
Dat laatste puntje mag niet verbazen. Hoe vaak overkomt het u niet dat u een grappige reclamespot woord voor woord kunt navertellen … maar niet meer weet over welk product het ging? Humor in reclame zuigt alle aandacht naar zich toe. Ten koste van de boodschap.
Hoera: humor in reclame leidt af
Kortom: humor in reclame is geen geweldige verkoopstrategie. Tenzij … u net de aandacht wilt afleiden van de boodschap. Waarom in hemelsnaam? Misschien omdat u weerstand verwacht. U wilt verhinderen dat consumenten tegenargumenten gaan verzinnen. Of dat ze zich te veel gepusht voelen.
Met humor klinkt uw reclameboodschap minder … als reclame. Geen onbelangrijke troef nu authenticiteit overal hoog in het vaandel staat. Maar de vraag blijft: voelt u dat ook in uw verkoopcijfers?
Ernstige zaak
Een scheutje humor maakt uw reclame gemakkelijker verteerbaar. Zolang het uw boodschap niet overheerst. En u geen misstappen begaat. Want voor u het weet:
- trapt u op zere tenen
- maakt u een grap die de meerderheid van uw doelgroep niet begrijpt
- gaat uw geloofwaardigheid in rook op
Dat geldt allemaal nog meer voor geschreven communicatie. Want daar is veel minder ruimte voor context: geen kluchtig acteerwerk, geen koddige achtergrondmuziek, geen lachband … En dus is er een veel grotere kans dat uw prospect de grap niet – of verkeerd – begrijpt.
Daarom: voor een overdosis woordgrappen bent u altijd welkom in de
👇Meest gelezen