string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(43) "https://schrijf.be/nl/blog/humor-in-reclame" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(47) "Waarom u maar beter oppast met humor in reclame" ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(43) "https://schrijf.be/nl/blog/humor-in-reclame" ["image"]=> string(43) "https://schrijf.be/images/humor-reclame.jpg" ["description"]=> string(186) "Ja, ook wij liggen plat bij grappige reclamespots. Maar overtuigen ze ons om meer te kopen? Niet altijd. Lees onze blog maar eens. Bent u het niet met ons eens? Geef dan zeker uw mening!" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Humor in reclame: doen of niet?
Copywriters houden van een grapje op zijn tijd. Eigenlijk: van veel grapjes, de hele tijd. Tenminste als kwaliteitsbewaker ze er vaak met een demonische bulderlach weer uit en belanden ze op ons gekoesterde kerkhof van tekstlieverdjes.
Werkt humor in reclame? Copywritingpionier Hopkins vond van niet: "People do not buy from clowns." Toch blijkt de verleiding vaak groot. Van Apple tot Red Bull en Weba: allemaal zochten ze via onze lachspieren de weg naar onze portefeuille.
Alarm: humor in reclame leidt af
Levert al dat gegiechel ook iets op – behalve prestigieuze awards? Daar vloeide al heel wat inkt over. De voorlopige conclusies zijn dat humor in reclame:
- de aandacht trekt van uw prospects
- uw geloofwaardigheid kan schaden
- uw overtuigingskracht doorgaans niet positief beïnvloedt
Dat laatste puntje mag niet verbazen. Hoe vaak overkomt het u niet dat u een grappige reclamespot woord voor woord kunt navertellen … maar niet meer weet over welk product het ging? Humor in reclame zuigt alle aandacht naar zich toe. Ten koste van de boodschap.
Hoera: humor in reclame leidt af
Kortom: humor in reclame is geen geweldige verkoopstrategie. Tenzij … u net de aandacht wilt afleiden van de boodschap. Waarom in hemelsnaam? Misschien omdat u weerstand verwacht. U wilt verhinderen dat consumenten tegenargumenten gaan verzinnen. Of dat ze zich te veel gepusht voelen.
Met humor klinkt uw reclameboodschap minder … als reclame. Geen onbelangrijke troef nu authenticiteit overal hoog in het vaandel staat. Maar de vraag blijft: voelt u dat ook in uw verkoopcijfers?
Ernstige zaak
Een scheutje humor maakt uw reclame gemakkelijker verteerbaar. Zolang het uw boodschap niet overheerst. En u geen misstappen begaat. Want voor u het weet:
- trapt u op zere tenen
- maakt u een grap die de meerderheid van uw doelgroep niet begrijpt
- gaat uw geloofwaardigheid in rook op
Dat geldt allemaal nog meer voor geschreven communicatie. Want daar is veel minder ruimte voor context: geen kluchtig acteerwerk, geen koddige achtergrondmuziek, geen lachband … En dus is er een veel grotere kans dat uw prospect de grap niet – of verkeerd – begrijpt.
Daarom: voor een overdosis woordgrappen bent u altijd welkom in de
👇