Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Humor in reclame: doen of niet?

Humor in reclame

Copywriters houden van een grapje op zijn tijd. Eigenlijk: van veel grapjes, de hele tijd. Tenminste als deze olijke bende representatief is.


Toch sluipen er weinig geintjes in onze teksten. Gebeurt dat toch? Dan gooit onze kwaliteitsbewaker ze er vaak met een demonische bulderlach weer uit en belanden ze op ons gekoesterde kerkhof van tekstlieverdjes.


Werkt humor in reclame? Copywritingpionier Hopkins vond van niet: "People do not buy from clowns." Toch blijkt de verleiding vaak groot. Van Apple en Budweiser tot Belgacom en De Lijn: allemaal zochten ze via onze lachspieren de weg naar onze portefeuille.

Alarm: humor in reclame leidt af

Levert al dat gegiechel ook iets op – behalve prestigieuze awards? Daar vloeide al heel wat inkt over. De voorlopige conclusies zijn dat humor in reclame:

  • de aandacht trekt van uw prospects
  • uw geloofwaardigheid kan schaden
  • uw overtuigingskracht doorgaans niet positief beïnvloedt

Dat laatste puntje mag niet verbazen. Hoe vaak overkomt het u niet dat u een grappige reclamespot woord voor woord kunt navertellen … maar niet meer weet over welk product het ging? Humor in reclame zuigt alle aandacht naar zich toe. Ten koste van de boodschap.

Hoera: humor in reclame leidt af

Kortom: humor in reclame is geen geweldige verkoopstrategie. Tenzij … u net de aandacht wilt afleiden van de boodschap. Waarom in hemelsnaam? Volgens dit onderzoek: omdat u weerstand verwacht. U wilt verhinderen dat consumenten tegenargumenten gaan verzinnen. Of dat ze zich te veel gepusht voelen.

Met humor klinkt uw reclameboodschap minder … als reclame. Geen onbelangrijke troef nu authenticiteit overal hoog in het vaandel staat. Maar de vraag blijft: voelt u dat ook in uw verkoopcijfers?

Ernstige zaak

Een scheutje humor maakt uw reclame gemakkelijker verteerbaar. Zolang het uw boodschap niet overheerst. En u geen misstappen begaat. Want voor u het weet:

  • trapt u op zere tenen
  • maakt u een grap die de meerderheid van uw doelgroep niet begrijpt
  • gaat uw geloofwaardigheid in rook op

Dat geldt allemaal nog meer voor geschreven communicatie. Want daar is veel minder ruimte voor context: geen kluchtig acteerwerk, geen koddige achtergrondmuziek, geen lachband … En dus is er een veel grotere kans dat uw prospect de grap niet – of verkeerd – begrijpt.

Daarom: voor een overdosis woordgrappen bent u altijd welkom in de Willem Geestigstraat*. Maar in uw teksten is er zelden plaats voor grapjasserij. Daar houden we onze pokerface strak gericht op het doel: úw klanten doen doen


* Zoals deze woordgrap … maar dan meestal beter :-)

Reageer