Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Geen nieuws is goed nieuws ... toch?

Slecht nieuws brengen aan je klanten

“Aandacht aan alle reizigers. De komende uren zullen er geen treinen vertrekken naar Mechelen.” Daar staat u dan. Uw ochtendhumeur kwadrateert zichzelf spontaan. En nu? De monotone robotstem zwijgt. Waarom? Hoelang? En vooral: wat moet ik doen? U hebt er het verdomde raden naar. U kruist een blik met andere – wanhopige – pendelaars. Tussen de mopperende en zuchtende regels door leest u maar één ding: wat voor een flutorganisatie is dat hier (en dat is nog de gecensureerde versie).

Professioneel de pret bederven

Toegegeven: slecht nieuws brengen, is niet leuk. Ook u moest vast al eens iemand teleurstellen. Maar níét communiceren, is nooit nooit nooit een optie. Uw klanten raken gefrustreerd en … ze haken af.

Hoe speelt u dan wél voor boeman? Eenvoudig: trek uw kop uit het zand en ga aan de slag met deze drie gouden regels voor een goede slechtnieuwsbrief.

1. Speel open kaart

Eerlijkheid werkt ontwapenend. Vertel uw klanten wat is misgegaan en wat voor hen de gevolgen zijn. Informatie achterhouden? Dat knalt als een boemerang terug in uw schuldbewuste gezicht. 'Enkele minuutjes vertraging' die moordend lange uren worden? Ver-schrik-ke-lijk. Als uw klant weet waar hij aan toe is, kan hij tenminste alternatieven zoeken (of beter nog: u reikt hem zélf een alternatief aan).

2. Geef duiding

De trein die niet rijdt, dat is één ding. De trein die om een mysterieuze reden niet rijdt … frustrerend! Laat uw klanten niet in het duister tasten. Doe uit de doeken waarom iets niet volgens plan verloopt. De kans dat u een angry mob met wild zwaaiende fakkels voor uw deur (of op uw Facebook-pagina) vindt, verkleint. 

3. Wijs de weg

Bied zoveel mogelijk oplossingen aan. Zorg er ook voor dat klanten ergens terechtkunnen met vragen. En als de gelegenheid zich voordoet: koppel dan het aangename aan het onaangename. "U kunt misschien een pendelbus nemen? En nu u hier toch bent … een chocolademuffin eten bij Panos?" (Yes, please!)

Nog altijd last van slechtwatervrees? Schuif de hete aardappel door.

 


Tevreden klanten

Hoe jullie met taal spelen, daarvoor doe ik mijn hoedje af!
Smaakt naar meer – veel meer
Uitstekend! En die score geef ik zelden
Jaarverslag in aantrekkelijk jasje
Engels, met andere woorden
Teksten op maat
Ze wisten meteen wat ik wilde
Je weet op voorhand dat het goed komt
Voorkeurspartner voor mij én voor mijn klanten
Storytelling en SEO: ze gaan samen
Jullie advies kwam heel goed van pas!
Volbloed taalkunstenaars
Echt anders dan wij altijd deden
Hun tekst geeft meteen weer waarvoor wij staan
Nieuwe generatie klanten vraagt om nieuwe generatie copywriters
Contentcreatie van a tot z
Ik ga met een gerust hart slapen
Zó anders dan wat je elders leest!
Tone of voice ons op het lijf geschreven
Dit copywritingbureau pakt uit met mijn verhaal

Wat klanten zeggen

We zijn heel blij met de tone of voice, originaliteit, frisheid en dynamiek die jullie in de Vlaamse teksten hebben gebracht.

Marije van den Ende