Fitte teksten, gezonde communicatie
Speuren naar betekenis
De herfst is er. Dus regent het: verkoopbrieven die ons najaarsacties en leuke extraatjes beloven. Ook Schrijf.be ontsnapt niet aan die mailingvlagen. Een van die flyers zet ons meteen in beweging: onze hersencellen toch. Want we krijgen er kop noch staart aan. Mijn collega's geven het op. Ik onderneem nog een poging. Alles voor de blog.
Abo's en appelsienen
Fitnesscenter X heeft een 'sterk aanbod'. Ze beloven ons '10% korting op alle ABO's voor nieuwe leden'. ABO's? Aantrekkelijke Billen en Onderbuiken? Kan je die dan kopen? Yes!
Ik bekijk de foto van de flyer - in de hoop daarop het antwoord te vinden. Een glimlachende dame traint haar armspieren met halters. Ze kijkt me guitig aan. Een tweede blik op de halters verklaart waarom: er hangen geen gewichten aan. Wel sinaasappelen. De sloeber! Zo wordt een work-out wel lekker gemakkelijk. Maar wat hebben citrusvruchten te maken met ABO's?
Opoes abs
Ik weet nog altijd niet wat het fitnesscenter me wil vertellen. En ik ben al vijf minuten aan het lezen. Gelukkig ben ik geen gewone. Was ik dat wel, dan lag deze flyer al lang in de prullenbak. De gemiddelde lezer besluit in de eerste paar seconden of hij verder leest: in die korte tijd moet hij uw boodschap meekrijgen - of hij haakt af.
Ik zucht. En draai de leaflet nog eens om: '50+ Actie', bloklettert die. 'Bent u 50+ en wilt u graag weten hoe FiT u bent? Kom (...) en doe GRATIS onze gezondheidstest!' Van ABO's naar oma's en nog altijd geen iota wijzer.
Single en mysterieus
Iets verder bots ik op weer een andere boodschap! 'Single test voor niet-leden. Bent u jonger dan 50 jaar? Neem dan voor slechts € 19 deel aan onze single test'. Moet ik betalen om te testen of ik een partner heb? Of om te weten hoeveel fitter ik als alleenstaande ben? Ik vermoed dat de opsteller van deze tekst dol is op raadsels. En zijn boodschap versleutelt voor de niet-ingewijde. Jammer genoeg is mysterie een luxe die alleen een femme fatale zich kan veroorloven - als ze tenminste mooi opgemaakt is. En dat is deze flyer ook al niet.
Go Schrijf.be!
Een ongeadresseerde leaflet is de paria onder de verkoopbrieven. Niets houdt de ongeïnteresseerde lezer tegen meteen zijn aardappelen erop te schillen. Of toch? Bel coördinatoren Lore of Michel eens. Wedden dat zij weten hoe u uw teksten in topconditie krijgt?