Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(36) "https://schrijf.be/nl/blog/enkelvoud"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(21) "One-to-one-marketing?"
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(36) "https://schrijf.be/nl/blog/enkelvoud"
  ["image"]=>
  string(55) "https://schrijf.be/images/one-to-one-marketing-land.jpg"
  ["description"]=>
  string(49) "121? Val bij uw aanspreking al niet door de mand."
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

One-to-one-marketing? Enkelvoud siert

People buy people. Spreek uw lezer dus in het enkelvoud aan. En verschuil ook uzelf niet achter het meervoud.

Eén lezer

Dag collega’s Jullie kijken vast uit naar de lancering van onze nieuwe website!

one-to-one marketingZo begint de enthousiaste mail van een medewerker. Toch voel ik me niet aangesproken. Want ik weet niet hoe het met u zit, maar ik tuur alléén naar mijn scherm. Er kijkt niemand over mijn schouder mee.

Uw klant in het meervoud aanspreken, is even belachelijk. Of begroet u hem in levenden lijve ook met: “Dag heren, hoe gaat het met jullie?”

Dag collega Jij kijkt vast uit naar de lancering van onze nieuwe website!

Hé, die schrijver heeft het tegen mij – alleen tegen mij. Deze mail krijgt al mijn aandacht!

Vermijd dus meervoudsvormen in direct mails, nieuwsbrieven en antwoorden van klantendiensten. Zeker als u hoog van de toren blaast over uw een-op-een-marketing …

Want zeg eens, wat spoort u het meeste aan:

Dragen jullie bij aan onze benefietactie?
Draag jij bij aan onze benefietactie?

One-to-one-marketing? Eén schrijver!

Even grote nonsens als meerdere lezers tegelijk aanspreken? Uzelf verschuilen achter ‘wij’. Of typten meerdere handenparen tegelijk uw brief?

Ik dacht het niet.

Bedwing vooral bij slecht nieuws de drang om over te schakelen van ‘ik’ naar ‘wij’. Of nog erger: naar de passiefvorm of vaagtaal. Zoals in:

Betaalt u niet? Dan worden u extra kosten aangerekend.
Betaalt u niet? Dan zijn we genoodzaakt om u extra kosten aan te rekenen.

Flauw hoor.

Voorheen sprak u joviaal over ‘u en ik’. Maar bij onweer verschuilt u zich onder een anonieme paraplu. Kies toch gewoon voor:

Betaalt u niet? Mail mij dan snel waarom. Anders moet ik u extra kosten aanrekenen.

Van mens tot mens in one-to-one

Mijn advies: schrijf van mens tot mens. Ook bij vervelend nieuws bent ú de spreekbuis van uw bedrijf. Blijf dus ‘ik’ gebruiken – ook al is een collega de boeman. En sluit af met uw naam, niet met ‘De klantendienst’.

 
Samengevat:

  • Spreek uw lezer in het enkelvoud aan.
  • Verschuil uzelf niet achter het meervoud.

En bent u bang om toch in de wij-val te trappen?
Schrijf.be schrijft en herschrijft, corrigeert en hertaalt voor u.