string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(47) "https://schrijf.be/nl/blog/one-to-one-marketing" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(47) "https://schrijf.be/nl/blog/one-to-one-marketing" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Zo wordt u (een beetje) Amazon
One-to-one marketing is duur. Of dat hoorde u toch. Maar niet als u klein begint. Deel of mail eens één artikel met één klant. En zorg ervoor dat uw collega’s dat ook doen. Het effect – oprechte interesse – is waanzinnig groot.
Weten waarvan iedere klant houdt, en daarop individueel inspelen: dát is one-to-one marketing.
One-to-one marketing: Amazon of uw kruidenier?
Amazon is een one-to-one-marketingmachine, waarin alwetende softwaresystemen uw klik- en koopgedrag op de voet volgen. Die vertalen het in real time in suggesties en aanbevelingen: op de website, in social media en nieuwsbrieven.
Amazon heeft dus exact evenveel marketingplannen als klanten. Dat is hyperefficiënt, maar geldverslindend. Vast geen spek voor de kmo/mkb-bek?
Tenzij … u het anders aanpakt. Want uw kruidenier doet aan one-to-one zónder budget. Achteloos, zonder dat hij het zelf beseft. Hij kent uw smaak en neemt automatisch ‘uw’ merk uit de rekken. Net zoals uw kapper nieuwtjes aansnijdt die ú interesseren: auto’s, celebrity’s, buren, …
One-to-one micromarketing
Kiezen tussen het budget van Amazon of het menselijke contact van uw kruidenier? Dan valt de kmo (of mkb) tussen wal en schip. Hoewel …
Een kleiner bedrijf heeft een enorm voordeel: uw werknemers kennen uw klanten nog bij naam. Daardoor gedraagt iedere collega zich individueel als kruidenier of kapper. Die inspeelt op de interessegebieden en kleine kantjes van ‘zijn’ klant.
Deel vandaag één artikel met één klant.
One-to-one contentmarketing voor ú
Mijn raad? Dóé iets met al die one-to-one kennis in uw bedrijf. En ja, dat kan met een machtig crm (customer relationship management)-systeem. Maar waarom houdt u het niet eenvoudig? Door oprechte interesse te tonen in wat speelt bij uw klanten.
Leest u een interessant artikel over de bedrijfssector van uw klant? Deel het dan met hem – alleen met hem. Op LinkedIn, Twitter of Facebook. Of, nog beter: als bijlage in een mailtje. Vijf seconden: langer duurt dat niet.
Ja, de kans is groot dat uw klant het artikel al las. En wat dan nog? Ook dan zal hij zich nog lang herinneren dat ú de moeite deed om het met hem te delen. Waarom ik daarvan zo zeker ben? Omdat ik nog precies weet wie mij ooit een artikel over copywriting, SEO of contentmarketing toestuurde – zomaar. En die leveranciers hebben nog altijd een streepje voor.
Back to basics
One-to-one marketing en contentmarketing draaien om hetzelfde. Oprecht willen weten wat uw klant interesseert en daarop inspelen. Met personalisatie, gerichte content of … een persoonlijke attentie. Want people buy people. Zo wordt uw bedrijf (een beetje) Amazon – zonder dat het u iets kost.