string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(41) "https://schrijf.be/nl/blog/doe-de-wc-eend" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(41) "https://schrijf.be/nl/blog/doe-de-wc-eend" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Doe de wc-eend
U vindt ze geregeld, als u een wc bezoekt: aanplakbriefjes die de gebruiker tot netheid aanmanen. Ik vind ze meestal niet vermakelijk. Soms aandoenlijk. Maar altijd een tikje gênant. Want je gluurt binnen in iemands allerintiemste leefsfeer: zijn kleinste kamertje.
Vuile CEO
Stel: u bezoekt het toilet van een bedrijfsleider die u net een voorname briefing gaf. U gaat zitten en ... wordt met uw neus op de onfrisse feiten gedrukt. Aan de deur hangt een document dat uw klant er subtiel van beticht een vuilaard te zijn. Dat gevoel heb ik toch als ik in een bedrijf het befaamde wc-reglement voorgeschoteld krijg. In platte, niet mis te verstane bewoording geeft het me een handleiding voor een nettere wc-beleving. Waarbij goed mikken en serieus schrobben voor de hand liggende vereisten zijn.
Sanitaire goodwill
Mensen tot medewerking bewegen, is niet gemakkelijk. Zeker niet als het gaat om een sanitaire ruimte. Want niet iedereen deelt uw hygiënische overtuiging. En toch helpt het niet om wc-bezoekers te schofferen of ze een schuldgevoel aan te praten. En met zielig doen, schiet u de wc-bal al helemaal mis.
Toiletbede
Onlangs las ik de tekst van een moegetergde schoonmaakster. Het A4'tje hing aan de toiletdeur van een centrum waarin bejaarden en jonge gezinnen 's zondags samentroepen: Wij houden de WC's proper. Help ons hierbij !!!! En ze vervolgde mistroostig en enigszins verwijtend: (Dit wil niemand). Waarbij ik even begreep dat niemand wilde helpen.
Nette voordelen
Het hoeft de schoonmaakster niet te verwonderen dat niemand op haar verzoek ingaat. Het faalt op de ego-test. En wilt u goodwill creëren? Schrijf dan niet vanuit uw behoefte of standpunt, maar focus op de concrete voordelen voor uw klant. Niet op die van uzelf of de persoon die na uw klant komt. Alleen zo krijgt u échte medewerking. Of trap ik hiermee een open wc-deur in?