Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(45) "https://schrijf.be/nl/blog/digi-taalproblemen"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(45) "https://schrijf.be/nl/blog/digi-taalproblemen"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

digi-taalproblemen

Gezellig, ingeduffeld onder een dekentje televisiekijken? Het is copywriters niet gegund. Toch niet wanneer de televisiepresentatrice de digitale kijkers oproept om te stemmen via de rode knop. Want digitale kijkers bestaan niet volgens mijn man. Wij zijn toch niet opgebouwd uit bits en bytes. En daarover moppert hij dan tegen mij, de copywriter van dienst.

To be or not to be digitale kijkers

Rustig een televisieprogramma volgen, is er vanaf dan niet meer bij. Want de vraag laat me niet los: zijn wij digitale kijkers of niet? Het antwoord moet komen van eindredacteur Marcel. Die geeft mijn man meteen gelijk, want ik citeer: mannen hebben meestal altijd gelijk! Volgens Marcel mogen we wél spreken van een digitale snelweg en een digitale klok ... maar niet van een digitale kijker.

Van zwartrijder tot digitaalkijker

Marcel zou Marcel niet zijn, als hij niet met een alternatief afkwam. En dus lanceert hij 'digitaalkijker', net als zwartrijder. Een samenstelling gegroeid vanuit het bijwoord digitaal: je kijkt naar digitale televisie, dus naar digitaal toegeleverde beelden, dus je kijkt (een beetje) digitaal. Kortom, je bent een digitaalkijker. "Niet echt wetenschappelijk onderbouwd", geeft Marcel eerlijk toe. Maar dat deert niet: ik ben meteen fan van het woord.

Dus beste televisiepresentatoren, vanaf nu openen we de stemrondes eensgezind met de zin: "Digitaalkijkers drukken op de rode knop." De televisiekijkende copywriter is u dankbaar.