fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

De kleuren van de sociale media

Hou rekening met de verschillende persoonlijkheden van uw volgers: varieer uw posts en blogberichten zo zodat u telkens een andere groep aanspreekt.

sociale mediaGaat u in dialoog met uw klanten? Via uw blog, Facebook of Twitter? Goed zo: met contentmarketing kweekt u een fanbase, en daaruit vloeien trouwe klanten voort. Toch als u een schrijfstijl hanteert die hen ligt. Zorg er dus voor dat elk lezerstype aan zijn trekken komt.

Vier kleuren: vier stijlen

Haal de mosterd bij het DISC-model: vier persoonlijkheden (Dominant, Inspirerend, Stabiel en Consciëntieus) op twee polen (extravert/introvert en mensgericht/taakgericht). Wilt u een breed publiek aanspreken? Varieer dan uw Facebook-posts, tweets, LinkedIn-updates en uw blogberichten met die vier persoonlijkheden in gedachten. Zo biedt u voor elk wat wils:


1. Geel: entertainend facebooken

Inspirerend, invloedrijk, extravert, mensgericht. Een gele persoonlijkheid is een enthousiaste spring-in-’t-veld. Die eens goed wil lachen, verrast wil worden, en altijd op zoek is naar nieuwe ideeën. Doe eens zot op Facebook: zo spreekt u uw gele klanten aan.


2. Rood: rechttoe rechtaan tweeten

Dominant, direct, extravert, taakgericht. Rode persoonlijkheden hebben lak aan blabla. ‘Probleem? Oplossing!’ is hun stijl. Een strakke tweet waarin u kort en krachtig uw boodschap overbrengt. Rechttoe, rechtaan.


3. Groen: leerzaam linkedinnen

Stabiel, steunend, introvert, mensgericht. Groene persoonlijkheden kiezen voor zekerheid. En steunen op uw hulpvaardige expertise. Vertrek op LinkedIn vanuit ‘wij kennen elkaar’, of geef hen een houvast als u hen iets nieuws leert. ‘Dit wist u al. Wist u ook dit?’

 
4. Blauw: doorwrocht bloggen

Consciëntieus, correct, introvert, taakgericht. Blauwe persoonlijkheden zijn op zoek naar het ‘waarom’. Wilt u hen aanspreken met uw blogpost of whitepaper? Staaf uw raadgevingen dan met feiten en cijfers, met pro’s en contra’s.

Niet allemaal tegelijk

Wat u vooral niet moet doen? Proberen om iedereen aan te spreken in één bericht of nieuwsbrief. Want zo valt uw post tussen wal en schip. Maak uw keuze, en varieer.


Tevreden klanten aan het woord

Best confronterend, maar ook léuk
Mijn technische tekst slaat spijkers met koppen
Exact wat ik zocht
Boodschap gesnapt én goed verwoord
Een tekst die uitnodigt tot actie: net wat ik verwachtte!
Uitstekende partner voor elke taalklus
Mijn technische wereld helder uitgelegd
Ik lig nergens meer wakker van
Onze uitnodiging was een groot succes
Hetzelfde, maar met zóveel minder woorden
Wegbereiders van de betere zin
Menselijk, constructief en no-nonsense
Menselijk, constructief en no-nonsense
Drukkersjargon professioneel vervlaamst
Je krijgt altijd sterke teksten
Er waait een nieuwe wind door onze magazines
Ik had meteen door dat ze écht met hun vak bezig zijn
Smaakt naar meer – veel meer
De tekst verwoordt precies wat wij willen zeggen
De juiste stem voor elke doelgroep

Wat klanten zeggen

De samenwerking verloopt naar tevredenheid, dus laten we vooral zo doorgaan!

Kittie Spierings
Roestvrij Taal