string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(58) "https://schrijf.be/nl/blog/de-kleuren-van-de-sociale-media" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(46) "Meer impact met uw sociale mediaposts? Doe dit" ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(58) "https://schrijf.be/nl/blog/de-kleuren-van-de-sociale-media" ["image"]=> string(34) "images/blog/kleurensocialmedia.png" ["description"]=> string(116) "Wilt u de impact vergroten van uw sociale mediaberichten? Pas ze aan de kleuren van uw volgers aan. Ontdek hier hoe." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
De kleuren van de sociale media
Gaat u in dialoog met uw klanten? Via uw blog, Facebook of Twitter? Goed zo: met contentmarketing kweekt u een fanbase, en daaruit vloeien trouwe klanten voort. Toch als u een schrijfstijl hanteert die hen ligt. Zorg er dus voor dat elk lezerstype aan zijn trekken komt.
Vier kleuren: vier stijlen
Haal de mosterd bij het DISC-model: vier persoonlijkheden (Dominant, Inspirerend, Stabiel en Consciëntieus) op twee polen (extravert/introvert en mensgericht/taakgericht). Wilt u een breed publiek aanspreken? Varieer dan uw Facebook-posts, tweets, LinkedIn-updates en uw blogberichten met die vier persoonlijkheden in gedachten. Zo biedt u voor elk wat wils:
1. Geel: entertainend facebooken
Inspirerend, invloedrijk, extravert, mensgericht. Een gele persoonlijkheid is een enthousiaste spring-in-’t-veld. Die eens goed wil lachen, verrast wil worden, en altijd op zoek is naar nieuwe ideeën. Doe eens zot op Facebook: zo spreekt u uw gele klanten aan.
2. Rood: rechttoe rechtaan tweeten
Dominant, direct, extravert, taakgericht. Rode persoonlijkheden hebben lak aan blabla. ‘Probleem? Oplossing!’ is hun stijl. Een strakke tweet waarin u kort en krachtig uw boodschap overbrengt. Rechttoe, rechtaan.
3. Groen: leerzaam linkedinnen
Stabiel, steunend, introvert, mensgericht. Groene persoonlijkheden kiezen voor zekerheid. En steunen op uw hulpvaardige expertise. Vertrek op LinkedIn vanuit ‘wij kennen elkaar’, of geef hen een houvast als u hen iets nieuws leert. ‘Dit wist u al. Wist u ook dit?’
4. Blauw: doorwrocht bloggen
Consciëntieus, correct, introvert, taakgericht. Blauwe persoonlijkheden zijn op zoek naar het ‘waarom’. Wilt u hen aanspreken met uw blogpost of whitepaper? Staaf uw raadgevingen dan met feiten en cijfers, met pro’s en contra’s.
Niet allemaal tegelijk
Wat u vooral niet moet doen? Proberen om iedereen aan te spreken in één bericht of nieuwsbrief. Want zo valt uw post tussen wal en schip. Maak uw keuze, en varieer.