Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

De kleuren van de sociale media

Hou rekening met de verschillende persoonlijkheden van uw volgers: varieer uw posts en blogberichten zo zodat u telkens een andere groep aanspreekt.

sociale mediaGaat u in dialoog met uw klanten? Via uw blog, Facebook of Twitter? Goed zo: met contentmarketing kweekt u een fanbase, en daaruit vloeien trouwe klanten voort. Toch als u een schrijfstijl hanteert die hen ligt. Zorg er dus voor dat elk lezerstype aan zijn trekken komt.

Vier kleuren: vier stijlen

Haal de mosterd bij het DISC-model: vier persoonlijkheden (Dominant, Inspirerend, Stabiel en Consciëntieus) op twee polen (extravert/introvert en mensgericht/taakgericht). Wilt u een breed publiek aanspreken? Varieer dan uw Facebook-posts, tweets, LinkedIn-updates en uw blogberichten met die vier persoonlijkheden in gedachten. Zo biedt u voor elk wat wils:


1. Geel: entertainend facebooken

Inspirerend, invloedrijk, extravert, mensgericht. Een gele persoonlijkheid is een enthousiaste spring-in-’t-veld. Die eens goed wil lachen, verrast wil worden, en altijd op zoek is naar nieuwe ideeën. Doe eens zot op Facebook: zo spreekt u uw gele klanten aan.


2. Rood: rechttoe rechtaan tweeten

Dominant, direct, extravert, taakgericht. Rode persoonlijkheden hebben lak aan blabla. ‘Probleem? Oplossing!’ is hun stijl. Een strakke tweet waarin u kort en krachtig uw boodschap overbrengt. Rechttoe, rechtaan.


3. Groen: leerzaam linkedinnen

Stabiel, steunend, introvert, mensgericht. Groene persoonlijkheden kiezen voor zekerheid. En steunen op uw hulpvaardige expertise. Vertrek op LinkedIn vanuit ‘wij kennen elkaar’, of geef hen een houvast als u hen iets nieuws leert. ‘Dit wist u al. Wist u ook dit?’

 
4. Blauw: doorwrocht bloggen

Consciëntieus, correct, introvert, taakgericht. Blauwe persoonlijkheden zijn op zoek naar het ‘waarom’. Wilt u hen aanspreken met uw blogpost of whitepaper? Staaf uw raadgevingen dan met feiten en cijfers, met pro’s en contra’s.

Niet allemaal tegelijk

Wat u vooral niet moet doen? Proberen om iedereen aan te spreken in één bericht of nieuwsbrief. Want zo valt uw post tussen wal en schip. Maak uw keuze, en varieer.

Reageer