string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(57) "https://schrijf.be/nl/blog/content-schrijven-in-lijstvorm" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(57) "https://schrijf.be/nl/blog/content-schrijven-in-lijstvorm" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Content schrijven in lijstvorm: doen of niet?
- 10 tips om honderd jaar te worden
- 20 plotwendingen die je niet had zien aankomen in Thuis
- 5 dingen die je nooit mag eten vóór een eerste date
Soms lijkt het alsof 95 procent van de internetcontent in lijstvorm is gegoten. Logisch, want iedere copywriter weet: lijstjes wérken. Toch heeft déze copywriter het gevoel dat het verzadigingspunt is bereikt.
Daarom: twee lijstjes over lijstjes. Eén dat de voordelen opsomt. En vooral eentje met de redenen om – nu en dan – dat keurslijf af te gooien.
Content schrijven in lijstvorm? Doen!
Zelfs Mozes wist het al: lijstjes zijn een geschenk uit de hemel. En wel hierom:
- Ze trekken de aandacht. Wat doen onze hersenen als ze een stroom van informatie moeten verwerken? Zoeken naar dingen die eruit springen – zoals cijfers in een tekst. Plaats die daarom altijd vooraan in uw titel.
- Ze worden ook beter onthouden. Vooral als u ze kort houdt.
- Ze verlagen de drempel voor de lezer. Een lijstje belooft een eindig, duidelijk en gestructureerd relaas. Ideaal voor de luie lezer. En zijn we dat op het web niet allemaal?
- Ze maken het gemakkelijk voor de schrijver. Het moeilijkste van lange content schrijven? Alle informatie structureren. Dat wordt stukken gemakkelijker als u kiest voor een kant-en-klare formule – zoals een lijstje.
Content schrijven in lijstvorm? Genoeg is genoeg!
Toch zijn er ook redenen om niet 1-2-3 voor lijstjes te kiezen:
-
Ze zijn stilaan van het goede te veel. Verleidt zowat iedereen zijn lezers met een lijstje? Probeer eens iets anders en val sneller op.
-
Ze stillen de honger van uw lezer niet. Lijstjes wekken gemakkelijk de aandacht. Maar houden ze die ook vast? Door het strakke stramien bouwt u geen verhaal op. En werkt u niet naar een climax toe. Dat is vaak wat u nodig hebt om uw lezer te boeien, te overtuigen en aan te zetten tot actie.
-
Ze verleiden u tot langdradigheid. Hoe vaak bevat een lijstartikel niet drie overbodige items omdat '10 tips' nu eenmaal beter klinkt dan '7 tips'?
-
Zie puntje 3 :-)
Kortom, deelt u regelmatig content op het internet? Dan blijft het lijstje een doeltreffende manier om informatie te structureren en door te geven. Maar vergeet niet dat het ook nadelen heeft. En vooral: dat overdaad schaadt.