fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Content schrijven in lijstvorm: doen of niet?

  • Content schrijven in lijstvorm10 tips om honderd jaar te worden
  • 20 plotwendingen die je niet had zien aankomen in Thuis
  • 5 dingen die je nooit mag eten vóór een eerste date

Soms lijkt het alsof 95 procent van de internetcontent in lijstvorm is gegoten. Logisch, want iedere copywriter weet: lijstjes wérken. Toch heeft déze copywriter het gevoel dat het verzadigingspunt is bereikt.

Daarom: twee lijstjes over lijstjes. Eén dat de voordelen opsomt. En vooral eentje met de redenen om – nu en dan – dat keurslijf af te gooien.

Content schrijven in lijstvorm? Doen!

Zelfs Mozes  wist het al: lijstjes zijn een geschenk uit de hemel. En wel hierom:

  1. Ze trekken de aandacht. Wat doen onze hersenen als ze een stroom van informatie moeten verwerken? Zoeken naar dingen die eruit springen – zoals cijfers in een tekst. Plaats die daarom altijd vooraan in uw titel.
  2. Ze worden ook beter onthouden. Vooral als u ze kort houdt.
  3. Ze verlagen de drempel voor de lezer. Een lijstje belooft een eindig, duidelijk en gestructureerd relaas. Ideaal voor de luie lezer. En zijn we dat op het web niet allemaal?
  4. Ze maken het gemakkelijk voor de schrijver. Het moeilijkste van lange content schrijven? Alle informatie structureren. Dat wordt stukken gemakkelijker als u kiest voor een kant-en-klare formule – zoals een lijstje.

Content schrijven in lijstvorm? Genoeg is genoeg!

Toch zijn er ook redenen om niet 1-2-3 voor lijstjes te kiezen:

  1. Ze zijn stilaan van het goede te veel. Verleidt zowat iedereen zijn lezers met een lijstje? Probeer eens iets anders en val sneller op.

  2. Ze stillen de honger van uw lezer niet. Lijstjes wekken gemakkelijk de aandacht. Maar houden ze die ook vast? Door het strakke stramien bouwt u geen verhaal op. En werkt u niet naar een climax toe. Dat is vaak wat u nodig hebt om uw lezer te boeien, te overtuigen en aan te zetten tot actie.

  3. Ze verleiden u tot langdradigheid. Hoe vaak bevat een lijstartikel niet drie overbodige items omdat '10 tips' nu eenmaal beter klinkt dan '7 tips'?

  4. Zie puntje 3 :-)

Kortom, deelt u regelmatig content op het internet? Dan blijft het lijstje een doeltreffende manier om informatie te structureren en door te geven. Maar vergeet niet dat het ook nadelen heeft. En vooral: dat overdaad schaadt.


Tevreden klanten aan het woord

Vlotte maar doordachte werkwijze
Dit is nu eens leuk samenwerken!
Afspraken en timing altijd gerespecteerd
Het tekstbureau waar je aanklopt voor topkwaliteit
De tekst verwoordt precies wat wij willen zeggen
Teksten vertaald … én verbeterd!
Vlot maar overtuigend, speels maar professioneel
Echte woordkunstenaars
Schrijf.be denkt met u mee
Eindredacteur met scherpe ogen
Sprookjesachtige samenwerking
Snel én goed
Goed voor planning en humeur
Uitstekend! En die score geef ik zelden
Ik de cijfers, zij de letters
Geen centimeter ruimte voor fouten
Geen discountfirma − gelukkig maar
Precies wat we in gedachten hadden
Trefzeker, duidelijk en snel.
Tien voor thee én voor taal

Wat klanten zeggen

Veel positieve reacties gekregen op de leesbaarheid van uw teksten! Proficiat aan uw team!

Hannelore Dejonghe
Pinguin nv