fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Oh oh, ik heb …

Kent u 'borgen' al? Nee, niet het Deense televisiedrama. Ik heb het over een volstrekt nieuw woord dat ik twee keer in vier dagen op mijn copywriterspad vond.

borgen

Nu ja, nieuw. Volgens Van Dale viert het dit jaar zijn zevenhonderddertigste verjaardag. In al die tijd wist het niet minder dan zes betekenissen te vergaren, van 'op krediet geven' ('Borgen is geen kwijtschelden') tot 'waarborgen' ('Wat borgt mij uw goed gedrag?')

Stuk voor stuk betekenissen waarin u of ik het nooit gebruiken – tenzij u beroepshalve regelmatig sluitingbouten beveiligt (betekenis nummer zes).

Op het nippertje gered voor morgen

Al met één been in de vergeetput van het Nederlands dus, dat 'borgen'. Maar dankzij een zevende betekenis lijkt het toch nog een toekomst te hebben.

Die (voorlopig officieuze) betekenis is: 'ervoor zorgen dat nieuwe procedures en werkwijzen in een organisatie ook blijvend worden toegepast'. Zoiets als onze stijlgids dus.

Die betekenis is trouwens een samenvatting (!) van deze prima definitie van een goeie 40 woorden.

Geen wonder dat iemand, ergens, op een goeie dag heeft geopperd: "Kunnen we dat niet met één woord zeggen?"

Etymologische kopzorgen

Maar waarom 'borgen'? Het is voor één keer geen vertaling uit het Engels, waar ze voor hetzelfde 'embedden' lijken te zeggen. Maar waar komt het dan wel vandaan?

Weet u het? Laat het ons dan zeker weten. Of bewijs dat u de uitvinder bent, en we doen u een dvd-box cadeau van … juist ja.

 


Tevreden klanten aan het woord

Best confronterend, maar ook léuk
Copywriter met oog voor onze eigenheid
Snel en professioneel: wat wil je nog meer?
Teksten met aroma!
Zó anders dan wat je elders leest!
Meteen op dezelfde golflengte
Dit is nu eens leuk samenwerken!
Snelheid én kwaliteit als troeven
Prima tekstkwaliteit, vlekkeloze projectopvolging
Mijn e-mailing is onweerstaanbaar
SEO-webteksten die Google én bezoekers verleiden
Teksten van de bovenste plank
Mijn technische tekst slaat spijkers met koppen
Doorzettingsvermogen en creatieve input
Sprookjesachtige samenwerking
Wegbereiders van de betere zin
Ik blijf terugkomen voor de originaliteit
Hoge verwachtingen volledig ingelost
Met de blik van een buitenstaander
Ik ga met een gerust hart slapen

Wat klanten zeggen

Wim, ik vind het een prima tekst en denk zelf dat ik hem van plezier twee keer gelezen heb!

Frederik Wittock
J&J