Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Waarom Vlamingen geen bestelbus huren

Dit artikel leest u ook in Tekstblad (nummer 3, jaargang 2018).

Uit het leven gegrepen: een Noord-Brabantse verhuurder van bestelbussen speurt naar nieuwe klanten via het web. Hoe hij dat doet? Door Google te verleiden met een uitgekiende SEO-strategie. Helaas verhuurt hij bijna nooit aan Vlaamse klanten, ook al wonen die net zo dichtbij. Waarom niet?

Bekijk de videoversie.

Stel u eens voor dat ú die verhuurder van bestelbussen bent. En dat u voor de werving van nieuwe klanten inzet op Google. Hoe? Door voor elke trefwoordengroep een aparte webpagina te schrijven. Zoekt een prospect op ‘bestelbus huren’? Dan prijkt uw verhuurbedrijf bovenaan de 35.000 zoekresultaten op Google.nl. En omdat u van aanpakken weet, legt u met uw andere webpagina’s beslag op tientallen andere zoekcombinaties – zoals ‘goedkope bestelbus’, ‘verhuur bestelbus’ of ‘bestelbus particulier’. Kortom, zoekmachineoptimalisatie (SEO) op zijn best!

Hollands rad voor de ogen

Alleen: waarom blijven die Vlaamse klanten toch weg? Hebben ze geen zin om bij ‘nen Ollander’ te huren, zelfs al is die goedkoper? Nee, daar wringt de schoen (in Vlaanderen: ‘het schoentje’) niet. De Vlaamse klant huurt geen bestelbus bij u, omdat hij het woord ‘bestelbus’ niet … kent.

De Vlaamse klant huurt geen bestelbus bij u, omdat hij het woord ‘bestelbus’ niet … kent.

Maar waarom geeft Google.be u dan, net zoals Google.nl, toch resultaten voor ‘bestelbus’? Waarom zou de .be-zoekmachine dat doen voor een woord dat een Belg niet eens kent? Omdat Google via uw IP-adres en/of locatie weet dat u zoekt vanuit Nederland, en zijn resultaten daaraan aanpast. U gebruikt dus wel de Belgische Google, maar dat gedraagt zich alsof u wilde zoeken op Google.nl. U krijgt dus nooit de resultaten te zien die Google.be aan een Vlaming voorschotelt!

Ironisch toch: doordat u als klant ván Google op uw wenken bediend wordt, loopt u dóór Google uw Vlaamse bestelbushuurders mis!

Bestelbus, bestelwagen, camionette

Hoe rukt u uw Hollandse oogkleppen af? Door anoniem op Google.be te zoeken via een buitenlands VPN (Virtual Private Network). De zoekmachine kent dan uw nationaliteit niet en diept voor ‘bestelbus huren’ veiligheidshalve ook ‘bestelwagen huren’ uit zijn thesaurus op.

bestelbus

Bent u een nieuwsgierig aagje? Dan ontdekt u in de Belgische zoekresultaten en betaalde advertenties trouwens ook ‘camionette huren’. Dat dialectwoord overtreft ‘bestelwagen’ zelfs in de dagelijkse Vlaamse omgangstaal. Nogal wat Vlamingen spellen het bovendien achteloos als ‘camionet’. Zet dus voor Google.be in op bestelwagen, camionette én camionet.

Nog wat voorbeelden: bent u een expert in dekvloeren leggen? Op Google.be bent u een krak in ‘chape gieten’. Verkoopt u feestelijke overhemden? Jammer, want een Vlaming trekt zijn hemd aan. En in de onlinehuishoudwinkel wordt een soeplepel een pollepel, een steelpan een pan, en een pan een pot!

Bent u een expert in dekvloeren leggen? Op Google.be bent u een krak in ‘chape gieten’.

Cultuurverschillen en argumentatie

Oké, u nam de grootste hindernis: met Vlaamse SEO gidst u ook de Vlaming naar uw website. Schrik hem nu niet af. Want, zonder te willen veralgemenen: hij is terughoudender dan een Nederlander. Hij kijkt de kat uit de boom. Beantwoordt u op uw website niet al zijn vragen? Dan haakt hij sneller af – al was het maar om niet voor ‘domme Belg’ versleten te worden.

En wil hij uw bestelwagen huren voor een bedrijfsverhuizing? Dan doet hij dat mogelijk in opdracht van zijn baas – die hem eerst zijn fiat moet geven. Respecteer die wat hiërarchische Belgische bedrijfsvoering. Bied de huurder bijvoorbeeld een prijsargument waarmee hij zijn keuze kan rechtvaardigen bij zijn leidinggevende. Die overigens met Bancontact betaalt, eventueel kiest voor domiciliëring (automatische incasso) en voor de camionette een omnium (allrisk) afsluit.

Voor wat hoort wat

Hoe gaat u concreet aan de slag? Meteen doen: het .be-equivalent van uw .nl-domeinnaam vastleggen – als dat nog beschikbaar is. Wat u op die .be-website zet, hangt af van hoe graag u die zes miljoen Vlaamse klanten over de streep trekt.

U hebt drie keuzes:

  1. Kopieer gewoonweg uw hele .nl-website. Bestraft Google u dan niet wegens dubbele inhoud? Nee, dat is een fabeltje, al beloont Google die aanpak ook niet.
     
  2. Een betere oplossing: kopieer alleen uw websitestructuur, maar vervlaams – of ‘onthollands’ – alle webteksten. Zodat een Vlaamse prospect niet afknapt op woorden die hij niet begrijpt, op een call to action die te dwingend is, of op een stijl die niet de zijne is. Bovendien presenteert u Google zo twee verschillende pagina’s voor hetzelfde trefwoord, met meer kans op SEO-succes.
     
  3. Is het u echt menens? Vertrek dan vanaf nul met een Vlaams trefwoordenonderzoek, ook al bent u een die-hard pleitbezorger van het Standaardnederlands. Selecteer dus ook wijdverspreide dialectwoorden als trefwoord. Tenzij u nonchalante taalgebruikers écht niet als klant wilt, natuurlijk …

    Uw huidige websitemenu blijft gelukkig onaangeroerd: creëer achter de schermen voor elk Vlaams trefwoord een extra landingspagina. Die sluist de bezoeker via een Google-achterdeurtje naar uw .be-website. Klaar om er door u overtuigd te worden!

Bekijk de videoversie

 

Reageer