Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Ban de 'Lees meer' uit je nieuwsbrief

kristof dhanensGastblog door Kristof D’hanens, freelance communicatietrainer in het collectief I Like Media. Elke week geeft hij opleidingen over digitale communicatie. In september publiceerde hij het inspiratieboek 'Digitale Nieuwsbrieven' bij Uitgeverij Politeia.

Roep op tot actie

In je nieuwsbrief of mailing wil je je lezer iets laten doen met je berichten. Je wilt hen laten klikken zodat ze het filmpje bekijken op je Facebook-pagina, zich inschrijven op je website, het artikel lezen op je blog, je product kopen, …

Je lezer overtuigen om in je nieuwsbrief door te klikken in plaats van hem te klasseren of verwijderen: dat is de ware kunst. Je belangrijkste wapen? De call to action! Vaak afgekort als CTA. Een call to action is letterlijk een oproep tot actie. Doordat de oproep een link bevat of gelay-out is in een knop, valt hij meer op in je tekst.

Wil de lezer echt meer lezen?

Te vaak plakken organisaties in hun nieuwsbrief gewoon de eerste vijf regels van een webartikel, gevolgd door 'Lees meer'. Heel vervelend voor de lezer. Want klikt die op 'Lees meer'? Dan krijgt hij op de website eerst exact dezelfde tekst voorgeschoteld als diegene die hij al in de nieuwsbrief verteerde.

Als je in je nieuwsbrief bovendien keer op keer dezelfde call to action gebruikt, verzwakt het gebod. Eerlijk? 'Lees meer' is al zodanig vaak gebruikt, dat je lezer het al lang niet meer als een echte oproep ervaart. Beter vermijden dus.

Maak het specifiek

Hoe pak je het dan wel aan? Stel je altijd de vraag wat je wilt dat mensen met een nieuwsbriefitem doen. En dat werkt beter als je het heel specifiek omschrijft. 'Lees meer' zal je lezer minder overtuigen dan 'Ontdek onze vier tips'. Call to actions die je lezer direct aanspreken, werken doorgaans ook beter. 'Reserveer nu jouw plekje' scoort beter dan 'Koop tickets'.

Vertel je lezer wat hij mag verwachten

Er is één call to action die je beter te allen tijde vermijdt en dat is 'Klik hier'. Waarom? Omdat het weinigzeggende woorden zijn die eruit springen. Kies sterke, concrete woorden in je CTA die de lezer een belofte meegeven. Zo heeft hij een idee wat te verwachten als hij klikt.

Goed voorbeeld

Bij Cultuurconnect hebben ze het goed begrepen: in hun nieuwsbrief geen 'Klik hier' en 'Meer info' maar wel 'Laat het ons weten', 'Registreer je actie' en 'Ga de uitdaging aan!'

Nieuwsbrief: best practice 

Meer tips om te scoren met je digitale nieuwsbrief? Bestel het inspiratieboek Digitale Nieuwsbrieven of volg een opleiding over digitale communicatie in het open aanbod van I Like Media

  

Gastblog over nieuwsbrieven


Tevreden klanten

Wat er nog beter kon? Niets.
Schrijvers en blijvers
Zij doen de goede dingen, en ze doen de dingen goed
Schrijfdokter biedt ruimte om zelf zaken te ontdekken
Snelheid, vriendelijkheid en opvolging
Samenhangend geheel van alle elementen
Het tekstbureau waar je aanklopt voor topkwaliteit
Niemand nog een excuus voor slechte teksten
De tekst past bij mij
Hetzelfde, maar met zóveel minder woorden
Hun werkwijze is absoluut top
Snel en professioneel: wat wil je nog meer?
Ik wist wat ik wilde en Schrijf.be bezorgde het mij
Webteksten die kleven
Uitstekend! En die score geef ik zelden
Allroundtekstatleten
Sommige dingen laat je beter over aan experts
De 'vloek der kennis' omzeild
Professioneel, prettig, dynamisch
Efficiënt, makkelijk én snel

Wat klanten zeggen

Mooi! Zo toveren met woorden :)

Mark Van Riel