string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(54) "https://schrijf.be/nl/blog/5-quick-wins-technische-seo" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(54) "https://schrijf.be/nl/blog/5-quick-wins-technische-seo" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
5 quick wins op het gebied van technische SEO
Gastblog door Remon Hendriksen, eigenaar van Internet Impact. Remon heeft van onlinemarketing zijn beroep gemaakt. Hij schrijft graag en heeft een sterke voorkeur voor SEO.
De basis van een goede SEO-strategie begint voor mij vrijwel altijd met het fundament: hoe staat het met de website op technisch vlak?
Je kunt ijzersterke content hebben en uren steken in goed zoekwoordenonderzoek: laat het SEO-fundament van je website te wensen over, dan haal je niet het volle potentieel uit die inspanningen.
In dit artikel geef ik je vijf quick wins op het gebied van technische SEO.
Of je daarvoor technische kennis nodig hebt? Dat valt mee. Met deze tips kan iedereen direct aan de slag.
1. Voer een site-audit uit
Door een site-audit uit te voeren, kom je achter de gebreken van je website. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld:
- 404-pagina’s
- ontbrekende alt-tags voor afbeeldingen
- duplicated content
- foute redirects
- ...
Maak daarvoor gebruik van Google Analytics, Search Console, Screaming Frog of betaalde software waar je een site-audit uitvoert, zoals Ahrefs, SE Ranking en MOZ.
2. Schakel caching in
De snelheid van je website is een grote rankingfactor van Google. Niet onlogisch aangezien traag ladende websites een grote ergernis zijn voor een hoop mensen. Google ziet daarom graag snelle websites.
Een van de snelste quick wins om je website sneller te maken? Browser caching inschakelen. Google geeft browser caching aan als een hoge prioriteitssuggestie, als het om site speed gaat.
Met browser caching verbeter je de laadtijd van terugkerende bezoekers. Door browser caching in te schakelen, sla je bestanden in je browser op zodat die niet telkens opnieuw geladen hoeven te worden wanneer deze pagina wordt bezocht.
Gebruik je een WordPress-website? Dan schakel je browser caching eenvoudig in via een plug-in. Mijn favoriet: WP Fastest Cache.
Wil je geen plug-in gebruiken? Of doe je niets met WordPress? Dan stel je caching in via bijvoorbeeld je .htaccess-bestand.
3. Onderschat je hosting niet
Een goed hostingpakket wordt volgens mij vaak onderschat. Je ziet dat veel bedrijven genoegen nemen met een goedkoop hostingpakket dat hooguit 10 euro per maand kost.
Wil je echt goede rankings behalen? Neem dan geen genoegen met een goedkoop hostingpakket.
Goedkope hosting betekent vaak dat je een stukje op een server inkoopt, waarop jij samen met een hele hoop andere websites staat. Veel resources worden dan gedeeld, waardoor je erg afhankelijk bent van die andere websites.
Bovendien is het bij shared hosting maar de vraag of je kunt gebruikmaken van diensten als scans, automatische updates, CDN, NGINX, phpAPC en Varnish.
Een goede hosting zorgt écht voor een snellere website, en dat zie je ook terug in Google Pagespeed Insights. Investeer je een paar tientjes per jaar meer in je hosting? Dan zorgt dat voor een significante performanceboost.
4. Gebruik internal links
De waarde van internal (of interne) links wordt steeds breder geaccepteerd in SEO-land. Gebruik je ze strategisch? Dan geef je je SEO een enorme boost.
Hoe ik dat zo zeker weet? Google zegt het zelf:
"Google must constantly search for new pages and add them to its list of known pages. Some pages are known because Google has already crawled them before. Other pages are discovered when Google follows a link from a known page to a new page." (bron)
Interne links zorgen er dus voor dat Google je pagina’s sneller indexeert.
Maar dat is niet het enige.
Interne links zorgen er ook voor dat de linkwaarde van je website goed doorsijpelt naar dieperliggende pagina’s. Uiteraard gaat het hier niet per se om de kwantiteit: kwaliteit speelt een veel grotere rol. Toch dien je de kwantiteit niet te onderschatten. Want hoe meer internal links naar een pagina, hoe belangrijker de pagina wordt voor Google.
Mijn tip? Maak een lijst van de belangrijkste pagina’s op je website. Ga vervolgens op zoek naar andere pagina’s op je website van waaruit je kunt doorlinken naar de pagina’s die je als belangrijk hebt geïdentificeerd.
5. Voorkom duplicated content
Duplicated content – content die exact hetzelfde is – is een SEO-probleem bij veel websites.
Dat is niet zo gek. Want duplicated content wordt op veel manieren veroorzaakt. Als je bijvoorbeeld niet de juist redirects hebt – zoals een www/non-www, http/https, enzovoort. Maar ook een auteurspagina of een archief voor je artikelen kan duplicated content veroorzaken. Denk maar eens na: een auteurspagina waarop links staan naar je artikelen, kan er vrijwel hetzelfde uitzien als je homepage. Je doet er dan ook goed aan om deze pagina’s op no-index te zetten.
Ook pagination kan duplicated content veroorzaken. Kijk hier dus kritisch naar en zoek naar best practices om bijvoorbeeld je pagination in te stellen.
Kortom: denk goed na over welke pagina’s of onderdelen op je website duplicated content bevatten. Help Google en maak duidelijk welke pagina het belangrijkste is en dus mag worden geïndexeerd.
Heeft je site pagina’s waarop duplicated content te vinden is? Dan krijg je daar geen penalty voor. Wat gebeurt er dan wel? Je daalt in de Google-ranking. Want Google weet niet meer welke pagina voorrang moet krijgen. En unieke content waardeert Google een stuk beter.
Met duplicated content verschijn je dus wel nog op de rankings. Alleen maak je het jezelf heel wat moeilijker om een hoge ranking te behalen.
Conclusie
De vijf tips hierboven kosten weinig tijd, maar kunnen een enorme invloed hebben op je Google-rankings.
Net zoals een huis een goed fundament nodig heeft, zal een goed fundament op het vlak van technische SEO je website goed doen. Zodat je nog meer profiteert van de content die je al hebt geschreven. Het kan het verschil zijn tussen pagina 1 en 2 van Google.
Veel succes!