Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

2 + 1 gratis

one2freeThe King Of Pop was net overleden. De Stieg Larsson-gekte was op haar hoogtepunt. En ik werkte als jobstudent achter de kassa bij Fnac. Larsson en Jackson vlogen over de toonbank. Sterker nog: voor de prijs van twee boeken haalden klanten de complete trilogie rond Lisbeth Salander en Mikael Blomkvist in huis. Leuk, zo'n '2 + 1 gratis'. Maar ook aanleiding tot mijn eerste les in copywriting.

Die ochtend aan de kassa ...

Een wat nors ogende veertiger duwt de drie Millennium-turven in mijn handen. En inspecteert hoe ik de boeken scan:
"Allemaal goed en wel," snauwt hij plots, "maar ik wil dit boek gratis."
En hij drukt zijn wijsvinger op het duurste van de drie.
Ik denk: "Die maakt een grapje." En antwoord met een glimlach:
"Ik vrees dat dat niet kan, mijnheer."

Maar het is geen spelletje. De man is bloedserieus:
"U vreest van niet? U weet het niet zeker? Vraag het dan maar aan uw verantwoordelijke."
Dus dat doe ik ...
"Het goedkoopste boek is gratis", rapporteer ik ten slotte. Deze keer zonder opkrullende mondhoeken.
En bij wijze van afscheid deelt hij nóg een steek uit: "Dan moet u zich beter uitdrukken."
Slik.

Boodschapbeulen

Fleurde die klant mijn dag op? Niet bepaald. Vond ik dat er wat scheelde aan zijn redelijkheid? Ja. En nog altijd. Maar had hij een punt? Zeker. Want 'vrezen' en 'kunnen'? Daar hebt u als klant niks aan. Het zijn twijfelzaaiers. Boodschapbeulen. Kanjers van ontkrachters. Kortom: schrap ze!

Behendig ontkrachters omzeilen? Dat is maar een van de schrijftips waarbij Schrijf.be zweert. Mijn aanbeveling: laat de tips ook op úw teksten los. En gun uw klanten klare taal.

Hebt u moeite met krachtdadig schrijven? Bij Schrijf.be krijgt u geen '2 +1 gratis', maar zelfs 'drie voor de prijs van één'.

Reageer