string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(34) "https://schrijf.be/nl/blog/webcare" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(27) "We care for webcare. U ook?" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(34) "https://schrijf.be/nl/blog/webcare" ["image"]=> string(18) "images/webcare.jpg" ["description"]=> string(87) "Spreken klanten u online aan? Reageer dan snel en adequaat. Ontdek deze en andere tips." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Webcare? Yes, we care!
Praat u online met uw klanten? Reageer dan snel, beleefd en consequent. Allemaal toonbeelden van goede webcare. Oh, en verras hen af en toe!
Webcare voor uw bedrijf? Dat staat synoniem voor we care. Wat het precies inhoudt? U, een medewerker of een team van medewerkers volgt op sociale media, blogs en fora wat er over uw merk wordt gezegd. Vragen, pluimpjes, klachten, … Niets passeert nog onder uw radar.
Maar hoe houdt u die onophoudelijke stroom van reacties onder controle?
Schrijf.be serveert u enkele tips voor een goede webcare, plus best en worst practices.
De beste tips voor webcare die werkt: leer van de meesters
Het lijkt gemakkelijk om u achter een muur van bits en bites te verbergen. Maar een hechte band met uw onlineklant? Die bouwt u op door te communiceren alsof hij voor u staat:
- Reageer snel: laat uw klant geen uren – en zeker geen dagen – wachten op uw antwoord. Anders racet hij naar uw onlineconcurrent. Check met de regelmaat van de klok uw account. Of geef die verantwoordelijkheid in handen van een medewerker. Antwoordt u te laat of helemaal niet? Dan riskeert u dat anderen het in uw plaats doen.
Extra tip: maak u niet al té moe. Gebruik bestaande tools om bij te blijven!
- Blijf beleefd: laat u niet uit uw lood slaan door onbeschofte reacties. Hou een beschaafde, correcte toon aan – of geef tegengewicht met een ludieke reactie. Denk eraan: het hele web leest mee.
- Verras uw volgers: af en toe proberen klanten iets van u te bekomen via de sociale media, onder het motto ‘Wie niet waagt, niet wint’. Verras hen en geef hen echt een cadeau, verpakt met links naar uw productpagina’s. Betere reclame bestaat niet.
- Wees consequent: behandel iedere consument gelijk. Reageer op elk bericht dat u krijgt, hoe onbelangrijk het ook mag lijken. U weet nooit of er achter een doodgewoon profiel een hoge piet in uw business schuilt.
Zo, u bent gewapend met onze tips voor professionele webcare. Klavier in de aanslag en … scoren maar!