Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Hier het cookiemonster. Geeft u mij een kruimeltje? (Wees gerust: uw privacy is ons menens!)

Ja

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Vriendelijk verward

Een lezer is lui. Dat is een gouden regel binnen copywriting. Wat zeg ik? Platina, belegd met saffieren en smaragden. Het is de heilige plicht van iedere tekstschrijver om een tekst hapklaar, leesklaar en duidelijk te maken. Begrijpt je lezer niet wat je bedoelt? Dan is het jouw schuld, niet de zijne.

You've got mail

Zo'n duidelijke basisregel. En toch zondigde ik er onlangs tegen. Ik wilde met vier vriendinnen afspreken, en stuurde ze een mail. De dames reageerden enthousiast, en we begonnen, terwijl we druk naar elkaar mailden, een datum, tijdstip en locatie te zoeken. Toen de dag vastlag, stelde ik een restaurant en uur voor. Sommigen stemden meteen in, anderen wisten niet waar dat restaurant lag. Dus ik vroeg hen een kwartier vroeger naar mij thuis te komen. Ik zou hen wel meenemen. Goed. Opgelost, dacht ik. En de mails bleven vrolijk over elkaar heen buitelen. Over parkeergarages in de buurt, kinderen die voor de gelegenheid bij vaders zouden worden gedropt, en meer van dat leuks.

You've got confusion

De mailstroom stopte. Alles was duidelijk, dacht ik. Tot de chaos de avond voor het etentje begon. Een sms'je van vriendin één. Waar ze nu juist wanneer moest zijn? Ik trok naar mijn mailbox om het haar te laten weten. En stootte op een mail van vriendin twee. Die vrolijk bevestigde dat ze op een fout uur ging aankomen. Bij een parkeergarage dan nog, in plaats van het afgesproken restaurant, of mijn huis. Even later: sms van vriendin drie. Wanneer ik ook alweer had gevraagd dat zij me kwam oppikken. Huh? Dat had ik nooit gevraagd ...

You've got it wrong

Eerst mopperde ik op hen. Hoe was het mogelijk? Alleen vriendin vier had de juiste boodschap gedecodeerd! Tot mijn vriend al lachend zei: "Tja, dan zal je het niet goed uitgelegd hebben." Grmbl! Ik? Miss copywriter herself? Het niet goed uitgelegd hebben? Maar eigenlijk had hij gelijk. Je moet je lezer al-tijd duidelijk informeren. En nooit verwachten dat hij zijn weg zelf wel vindt in de stroom van informatie die op hem afkomt. Anders breng je de communicatie helemaal in de war. Zelfs bij vrienden.

Reageer

Tevreden partners

Expert in vervlaamsen
Mijn folder doet nu het werk voor mij
Zó anders dan wat je elders leest!
Flexibel, grondig en eerlijk
Net wat een start-up nodig heeft
Winning team
Schrijf.be bracht vaart in de Batavus-website
Ze trappen niet in de val om moeilijk jargon te gebruiken
De Schrijfdokter blies me van mijn sokken
Hetzelfde, maar met zóveel minder woorden
English, in other words
Schrijf.be respecteert onze inhoudelijke boodschap
Schrijf.be bulkt van het schrijftalent
Gelezen en prachtig bevonden
Efficiënte doe-mailing met schwung
A pleasure to work with, from beginning to end
Er kon niets beter aan de samenwerking
Hoge verwachtingen volledig ingelost
Teksten om blind op te vertrouwen
Sterke content, stipt op tijd geleverd

Wat klanten zeggen

Niets op aan te merken, exact wat ik in gedachten had.
Had ik ook maar zo’n pen.

Stefan Van Marcke
Telenet