Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Vriendelijk verward

Een lezer is lui. Dat is een gouden regel binnen copywriting. Wat zeg ik? Platina, belegd met saffieren en smaragden. Het is de heilige plicht van iedere tekstschrijver om een tekst hapklaar, leesklaar en duidelijk te maken. Begrijpt je lezer niet wat je bedoelt? Dan is het jouw schuld, niet de zijne.

You've got mail

Zo'n duidelijke basisregel. En toch zondigde ik er onlangs tegen. Ik wilde met vier vriendinnen afspreken, en stuurde ze een mail. De dames reageerden enthousiast, en we begonnen, terwijl we druk naar elkaar mailden, een datum, tijdstip en locatie te zoeken. Toen de dag vastlag, stelde ik een restaurant en uur voor. Sommigen stemden meteen in, anderen wisten niet waar dat restaurant lag. Dus ik vroeg hen een kwartier vroeger naar mij thuis te komen. Ik zou hen wel meenemen. Goed. Opgelost, dacht ik. En de mails bleven vrolijk over elkaar heen buitelen. Over parkeergarages in de buurt, kinderen die voor de gelegenheid bij vaders zouden worden gedropt, en meer van dat leuks.

You've got confusion

De mailstroom stopte. Alles was duidelijk, dacht ik. Tot de chaos de avond voor het etentje begon. Een sms'je van vriendin één. Waar ze nu juist wanneer moest zijn? Ik trok naar mijn mailbox om het haar te laten weten. En stootte op een mail van vriendin twee. Die vrolijk bevestigde dat ze op een fout uur ging aankomen. Bij een parkeergarage dan nog, in plaats van het afgesproken restaurant, of mijn huis. Even later: sms van vriendin drie. Wanneer ik ook alweer had gevraagd dat zij me kwam oppikken. Huh? Dat had ik nooit gevraagd ...

You've got it wrong

Eerst mopperde ik op hen. Hoe was het mogelijk? Alleen vriendin vier had de juiste boodschap gedecodeerd! Tot mijn vriend al lachend zei: "Tja, dan zal je het niet goed uitgelegd hebben." Grmbl! Ik? Miss copywriter herself? Het niet goed uitgelegd hebben? Maar eigenlijk had hij gelijk. Je moet je lezer al-tijd duidelijk informeren. En nooit verwachten dat hij zijn weg zelf wel vindt in de stroom van informatie die op hem afkomt. Anders breng je de communicatie helemaal in de war. Zelfs bij vrienden.


Tevreden klanten

De teksten zijn er boenk op
Het hart van onze website
Met glans geslaagd voor ‘les parisiens’
Sprookjesachtige samenwerking
Snel én goed
Hoe jullie met taal spelen, daarvoor doe ik mijn hoedje af!
Hun teksten zijn bondig en fris van toon
Georganiseerd, persoonlijk, helder
Professionaliteit waaraan je een punt kunt zuigen
Schrijvers en blijvers
Vlamingen die Nederlanders begrijpen
Winning team
Gestructureerd als een ISO-bedrijf en flexibel op de koop toe!
Ik blijf terugkomen voor de originaliteit
Hartelijk en duidelijk, boeiend en concreet
Vakkundig en toch toegankelijk, professioneel en toch persoonlijk
De tekst verwoordt precies wat wij willen zeggen
Uitstekende partner voor elke taalklus
We klimmen een onlinetrap hoger
Best confronterend, maar ook léuk

Wat klanten zeggen

Ik heb al zeer goede reacties gehad op de copywriting. Dus een pluimpje voor jou!

Angelika De Buck
ADB Adviesbureau