fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Schrijf.beter 215

3-samen-vrijdagblog

Kwaliteitsbewaking

Geen goed/fout deze week, maar een 'gouwe ouwe'-tip. Eentje die ik telkens weer moet uitleggen aan klanten die een mailing of verkoopbrief bestellen.

Want hun graficus vult dan onze tekst uit. Rechter- én linkermarge gelijk, zodat alles netjes onder elkaar staat en je 'mooie' tekstblokken krijgt. En dan gil ik: "Nee! Doe dat alstublieft niet!" En wel hierom:

  1. Uitgevulde A4-tekstblokken worden voor ons brein 'visuele blokken'. Beelden dus, die het niet hóéft te lezen. Wat wij vervolgens dan ook niet doen.
  2. Slaan we, tegen beter weten in, tóch aan het lezen? Dan vindt ons oog op het einde van een zin moeilijk het begin van de volgende zin. Het heeft geen referentiepunt om te weten waar het gebleven was. Want er zijn geen blanco stukken met verschillende lengtes op de verschillende regels.
  3. Een uitgevulde brief is geen ‘brief’. Wel, toch niet in het collectieve geheugen van de wat oudere generatie. Die verwacht een brief nog altijd traditioneel links uitgelijnd, zoals geschreven op een … typemachine.

 

Eindredactie

Ik ontplooi me hier in mijn eigen ritme.
√ Ik ontplooi me hier in mijn eigen tempo.

'Ritme' = regelmaat, 'tempo' = snelheid.
Het ritme van de muziek (bijv. salsa- of hiphopbeats) is niet hetzelfde als het tempo van dat nummer (snel of traag).

 


Tevreden klanten aan het woord

Tien voor thee én voor taal
Meteen op dezelfde golflengte
Spot on!
Iedereen zou deze schrijfopleiding moeten volgen
Drukkersjargon professioneel vervlaamst
Ik bestelde te laat, en toch was mijn tekst op tijd klaar!
Snel én goed
Met de blik van een buitenstaander
Ik wilde er geen letter aan veranderen
Om een voorbeeld aan te nemen!
Niemand nog een excuus voor slechte teksten
Een baken van kwaliteit
Trefzeker, duidelijk en snel.
Tot zeven keer meer respons
De journalisten happen toe!
Teksten met aroma!
Geen discountfirma − gelukkig maar
Nieuwe generatie klanten vraagt om nieuwe generatie copywriters
Jullie schrijven, en jullie schrijven uitstekend. Punt.
Copywriting dúúr? Absoluut niet!

Wat klanten zeggen

Ik vind het Hyundai-artikel heel leuk. Mijn klant heeft er maar enkele wijzigingen in aangebracht. Globaal gezien is hij (en ik) uiterst tevreden.

Stephanie Padt