Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Mooiste zin van 2012

Elk jaar gaat de literaire blog Tzum op zoek naar de mooiste zin uit een boek. Nog tot morgen (20 augustus) kunt u een zin nomineren. En uiteindelijk beslist de jury.

Mooie zinnen, daar heeft deze copywriter altijd wel oren naar.
Dus nam ik een kijkje bij de nominaties.

Ik wil de langste hebben

Aha, hele alinea's mogen blijkbaar ook, was mijn eerste reactie.
Maar ik vergiste me. De ingezonden stukjes bestaan telkens maar uit één zin.
Ook de klepper van Kees 't Hart: 270 woorden!

mooistezin

Niet slecht bekeken - als je weet dat de winnaar zijn zinslengte in euro krijgt uitbetaald. Met een winnende zin van vier woorden koop je nog geen goede fles wijn. Met 270 euro daarentegen ...

Weetikveelwat-effect

Oké, financieel zijn die ellenlange zinnen dus een goed idee.
Maar moet iedere schrijver nu echt woord na woord aan elkaar plakken?

Ik weet wel, het is allemaal met voorbedachten rade.
En bedoeld als stijlfiguur. Voor het weetikveelwat-effect.
Maar toch.

'Cunst' met de c van copywriting?

Een copywriter maakt gehakt van zulke zinnen. Bijna letterlijk.
Korte zinnen verteren nu eenmaal vlotter.
En wij tekstschrijvers helpen de lezer graag.

Maar een romanschrijver is toch ook graag beste vriendjes met zijn lezer?
Is een korte cursus copywriting dan geen goed idee?
Ik denk vaak: dat kan korter, zonder literair kwaliteitsverlies.
Maar ik ben misschien verloren voor de literatuur door beroepsmisvorming.
(Verdienen we daarvoor geen risicopremie, Wim?)

Copywriter-auteur Willem Elsschot staat alvast aan mijn kant.
En u, wat denkt u van een snuifje copywriting in de literatuur:
heiligschennis of goddelijk idee?

Reageer