Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(61) "https://schrijf.be/nl/blog/gastblog_onlinereputatiemanagement"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(61) "https://schrijf.be/nl/blog/gastblog_onlinereputatiemanagement"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Onlinereputatiemanagement: terug van nooit weggeweest

Clo_WillaertsFoto: Lisa Van Damme

Gastblog door Clo Willaerts, experte digitale marketing en een veelgevraagde columniste voor verschillende media. Ze neemt u mee in de wereld van onlinereputatiemanagement.

Het is een huizenhoog cliché, maar een waarheid als een koe: je hebt maar één kans om een eerste goede indruk te maken. Dat is niet alleen zo in het echte leven – kijk maar eens hoe het angstzweet plots uitbreekt bij de kandidaten van Blind Getrouwd als ze beginnen te bedenken dat de eerste indruk die ze van hun toekomstige bedpartner zullen krijgen negatief zou kunnen zijn – maar zeker ook in het onlineleven, dat voor ieder van ons elke dag belangrijker is. En op internet en sociale media heeft die eerste indruk een enorme impact, want hij bepaalt of je als persoon of organisatie succesrijk zult zijn of in het verdomhoekje zult terechtkomen.

Goed en proactief beheren

Googelen is onze tweede natuur. En dan hebben we meteen die eerste indruk over mensen en organisaties die zo allesbepalend is. Misschien ben je zonder het te beseffen door een negatieve eerste indruk al een nieuwe klant, nieuw lief of een banklening misgelopen. Uiteraard laat je ook die eerste indruk na bij persoonlijk contact. Maar op basis van wat anderen over jou of over je bedrijf vinden, is het best mogelijk dat dit persoonlijke contact er gewoon nooit komt. Met andere woorden: je onlinereputatie gaat je voor. Dat betekent dat je die goed en proactief moet beheren. Dat is meteen het grootste misverstand rond onlinereputatiemanagement (ORM): nog te veel mensen denken dat je er enkel nood aan hebt om negatieve beeldvorming tegen te gaan. Het tegendeel is waar: je hebt er alle belang bij om mensen op een authentieke manier je verhaal te vertellen – voordat iemand anders het in jouw plaats doet.

Voorkomen is beter dan genezen

Een slechte onlinereputatie kan je kansen doen missen in je persoonlijke en professionele leven. En een negatief beeld over een bedrijf kan rampzalige gevolgen hebben voor de omzet, de goodwill van (potentiële) klanten en de mogelijkheid om talent aan te trekken. Proactief voor een positieve beeldvorming zorgen, is dan ook de eerste opdracht van ORM. Maar dat belet niet dat je het inderdaad ook kunt gebruiken om, als er al negatieve eerste indrukken zijn, het tij toch nog ten goede te keren en de impact van negatieve links, schadelijke recensies of onjuiste inhoud enigszins te verkleinen. Maar vergeet nooit dat voorkomen beter is dan genezen.

Je hebt er alle belang bij om mensen op een authentieke manier je verhaal te vertellen – voordat iemand anders het in jouw plaats doet.

Tips voor privépersonen

Google jezelf op de computer of smartphone van iemand anders.

Stel een Google Alert in op voornaam en familienaam. Dat geeft je een beeld van hoe je online overkomt, van de eerste indruk die anderen van jou krijgen.

Wees ook niet bevreesd om eens te peilen bij anderen hoe hun eerste indruk is. Op basis van hun persoonlijke commentaar kun je eventueel wat bijsturen.

Probeer daarnaast veel informatie te posten over je expertisegebied. Hoewel iedereen in een handomdraai alle informatie kan vinden over om het even welk thema, zul je verbaasd zijn hoeveel mensen je eigenlijk een plezier doet door naar iets te verwijzen wat ze zelf nog niet kennen. Dat komt niet enkel je reputatie ten goede, maar met posts op LinkedIn kun je ook je netwerk van professionele contacten enorm uitbreiden.

En een gouden raad is natuurlijk dat je online niet moet doen wat je ook in het echte leven niet zou doen.

Viraal nieuws met betrekking tot religie en politiek is een grote no-no.

Andere zaken die je absoluut moet vermijden zijn de volgende: provocerende of ongepaste foto's of video’s, bijvoorbeeld met te veel bloot; bewijzen van problematisch drinkgedrag of druggebruik; kwaadspreken over je vorige werkgever, over je partner of collega’s; liegen over kwalificaties; slechte spelling en zinsbouw; crimineel gedrag; een onprofessionele schermnaam; liegen over een afwezigheid; te actief of niet aanwezig zijn op sociale media; te veel selfies plaatsen en pochen met grote aankopen.

Het zijn stuk voor stuk zaken die je reputatie ernstige schade kunnen toebrengen of helemaal aan diggelen kunnen slaan.

Tips voor bedrijven

Veel merken hebben gênante publicrelationsproblemen opgelopen als gevolg van het per ongeluk posten van persoonlijke updates op merkaccounts. Meestal komt dat omdat de individuele gebruiker per ongeluk het verkeerde account op een smartphone selecteert. Dat is een vergissing die sneller gebeurt dan je denkt. Controleer dus altijd of je op het juiste account bent voordat je inhoud publiceert.

Deel de positieve reacties en ervaringen van klanten. Investeer in een goed opgeleid en snel reagerend klantenserviceteam. Vooral degene die online feedback behandelt, is erg belangrijk.
Een bedrijf moet socialemedia-accounts hebben op alle voor hun doelgroep belangrijke platforms zoals Facebook, LinkedIn, Instagram of Twitter. Een blog op de website, die regelmatig wordt bijgewerkt, is ook een troef. Als je al deze primaire socialemedia-accounts onder de bedrijfsnaam maakt, moet je er alleszins voor zorgen dat de eerste pagina met de zoekresultaten van Google een authentiek en positief beeld weergeeft.

Blind trouwen

Hou in ieder geval goed voor ogen dat onlinereputatiemanagement niet alleen gaat over brandjes blussen en problemen oplossen. Het gaat in de eerste plaats over proactief een positief beeld van jezelf of van je bedrijf schetsen door een authentiek en waardevol verhaal te vertellen aan de rest van de wereld. Je kunt op die manier een geweldige positieve impact tot stand brengen en een gigantisch mooie eerste indruk nalaten, zodat iedereen – ook zonder jou of jouw bedrijf al echt te kennen – als het ware blind met je wil trouwen.

 Copywriting mythes