string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(46) "https://schrijf.be/nl/blog/blogtips-van-cevora" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(46) "https://schrijf.be/nl/blog/blogtips-van-cevora" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
"Geheim van een goede bedrijfsblog: jezelf verplaatsen in je doelpubliek"
Op Lerenmetresultaat.be pakt opleidingscentrum Cevora uit met tips voor opleidingsverantwoordelijken. In het opstartjaar 2016 vonden al meer dan 6000 bezoekers hun weg ernaartoe. Opvallend: de site serveert al die informatie niet volgens een hiërarchisch menu. Wel als een buffet van pittige blogs. Hoofdredactrice An Bollen vertelt ons waarom.
Het doel van Lerenmetresultaat.be? "Heel wat organisaties investeren zwaar in opleidingen", vertelt An. "Maar vaak ervaren ze die als losse flodders, zonder blijvende impact. Daar willen wij iets aan doen, door opleidings- en hr-verantwoordelijken te informeren en te inspireren."
En daarvoor leent het blogformat zich uitstekend: "Een voortdurend bijgewerkte blog sluit mooi aan bij een van onze andere doelstellingen: tonen dat we een organisatie zijn die inzet op innovatie en nieuwe manieren om bij te leren. Bovendien is een blogplatform een erg intuïtief format. Dat prikkelt mensen om verder te klikken en te lezen."
Een blogplatform is een erg intuïtief format. Dat prikkelt mensen om verder te klikken en te lezen.
Constante stroom van content
De grootste uitdaging voor iedereen met een bedrijfsblog: de stroom van interessante onderwerpen niet laten opdrogen. Hoe pakt Cevora dat aan? "Het redactieteam bestaat uit mezelf en een paar experts", vertelt An. "Jan van Eycken is onze expert in nieuwe leermethodes en Mathias Vermeulen van Winston Wolfe volgt de leerevoluties op de voet. Samen bespreken we regelmatig de nieuwste trends en bepalen zo de onderwerpen. Vervolgens behandelen we elk onderwerp vanuit verschillende invalshoeken: een interview, een boekbespreking, concrete tools. Op die manier leidt één idee al snel tot drie blogposts!"
Nog een manier om een bedrijfsblog te doen leven: betrek de hele organisatie erbij. "We moedigen iedereen van Cevora aan om ideeën aan te brengen. Want zoals elke organisatie beschikken we over veel meer interne expertise dan we vaak denken. En op deze manier komt die mooi naar de oppervlakte. Tegelijk willen we vanaf dit jaar vaker een platform bieden aan externe experts en aan bedrijven met goede voorbeelden."
We zijn een organisatie die inzet op innovatie. Een voortdurend bijgewerkte blog sluit daar mooi bij aan.
Coherent en vlot
An of een van haar collega’s schrijft een ruwe versie van elk artikel. De copywriters van Schrijf.be maken er een échte blogpost van. "Een blog moet ook lezen als een blog: een coherente, vlotte en prikkelende tekst. Je kunt nog zoveel expertise in huis hebben, als je die niet weet te over te brengen, trek je weinig lezers over de streep. Zeker op een vluchtig medium als het internet."
Nog een laatste blogtip van An: "Vertrek niet vanuit jezelf, maar stel je in de plaats van je doelpubliek: wat zouden zíj willen weten? Als je die inschatting juist maakt, volgt de rest bijna vanzelf.”