Jullie kleden een barokke tekst uit, en maken er een vlot leesbare brief van.
Less is More. Het lijkt een eenvoudige schrijfregel, en dat is het ook. Toch als je je in de plaats van de lezer stelt. En focust op wat voor hém belangrijk is.
"Ik wil een stevige mailing, zonder de lezer met informatie te overladen", stond er in de briefing van Lieven Gheysen. Hij is de zaakvoerder van Panach’, een kantoor dat gespecialiseerd is in reclame en grafische vormgeving. "De brief kondigt de promoties van een optiekzaak aan."
Focus op de lezer
En Lieven kreeg een stevige mailing, ontdaan van alle overbodige informatie, duidelijk, to the point.
Onze Schrijfbe'er vertelt: "Veel klanten denken dat de mailing álles moet vertellen. Fout, want dan haakt de lezer af. Schrap je in je tekst? Dan wordt je boodschap net sterker. Natuurlijk mag je ook niet té veel schrappen. Gelukkig zat Lieven op dezelfde lijn. Hij verdedigde onze less is more-schrijfstijl bij de optiekzaak. Mét succes!"
"Jullie prikkelen de lezer"
Lieven leerde Schrijf.be kennen via een klant. "Hij had een tekst bij Schrijf.be laten vertalen. Ik vergeleek jullie tekst met de originele versie, en was onder de indruk. Ik had op geen enkel moment het gevoel dat dit een vertaling was.
Maar wat echt de doorslag gaf? Jullie website! Ik bleef maar klikken en lezen. Schrijf.be weet de lezer echt te prikkelen."
Duidelijke offerte en geslaagd tekstvoorstel
"Ook jullie offerte was duidelijk en overzichtelijk. Een voorschot van vijftig procent – dat veronderstelt een groot vertrouwen. Gelukkig zijn al mijn verwachtingen ingelost. Het eerste tekstvoorstel kreeg ik zelfs een dag vroeger dan afgesproken. De tekst was ronduit geslaagd, en geschreven vanuit het standpunt van de lezer: What’s in it for me? Met een paar kleine bijsturingen kon ik de mailing meteen lay-outen."
Kort en krachtig
Intussen plaatste Panach’ een tweede opdracht bij Schrijf.be.
Lieven: "Het Provinciaal Onderzoeks- en Voorlichtingscentrum voor Land- en Tuinbouw (POVLT), wilde een veel te moeilijke tekst op zijn doelpubliek loslaten. De tekst klopte technisch als een bus, maar nodigde absoluut niet uit tot lezen. Jullie copywriter maakte er een lezersvriendelijke versie van, kort en krachtig geformuleerd, en ontdaan van alle ballast.
Het eindresultaat is een overzichtelijke folder. En de diehards?
Die verwijzen we voor alle technische informatie naar de website."