Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10 - info@Schrijf.be




Menu

Out of office-missers

placeholder

Onze nieuwsbriefabonnees zijn bezige bijen. Versturen we onze maandelijkse nieuwsbrief? Dan krijgen we steevast een lading out of office-berichten terug. 

De ene is al wat geslaagder dan de andere. Gniffelt u mee met deze missers? Dan leert u vast iets bij.  

Eventueel, misschien, mogelijks? 

Onze contactpersonen barsten van de twijfelwoorden. Misschien krijgen we mogelijks weleens een antwoord terug. 

  • "Zodra ik terug ben, probeer ik uw mail zo snel mogelijk te beantwoorden."
  • "Omdat ik geregeld opleidingen geef, kan het voorkomen dat ik niet meteen op uw e-mail kan reageren. Voor dringende zaken kunt u contact opnemen met het secretariaat."
  • "Aangezien uw mail niet automatisch wordt doorgestuurd, verzoeken wij u eventueel contact op te nemen met collega's Lien en Jan."

Tip. Twijfelwoorden in uw out of office? Schrap ze meteen.

Captain Obvious

'Ja, duh' is al even uit de mode. En toch: 

  • "Omwille van afwezigheid kan ik uw mail niet onmiddellijk beantwoorden."
  • "Ik ben offline. Zodra ik online ben, ontvangt u reactie."

Tip. Zeg waarom u afwezig bent, maar kort. U bent ziek, op vakantie, naar een congres, ...

Ik ben retour!

In een poging om formeel te zijn, schrijven mensen vaak fouten. Dat ze net als een brief of pakketje terug naar de afzender gestuurd worden, bijvoorbeeld: 

  • "Ik ben er even tussenuit. Dinsdag 2 juni ben ik retour."

We leren ook dat we niet alleen extern kunnen werken, maar het ook gewoon kunnen zijn. 

  • "Donderdagnamiddag ben ik extern en niet bereikbaar."

En waarom het houden op eenvoudige zinsconstructies, zoals 'Neem bij vragen contact op met één van mijn collega's'? Dat kan ook langer:

  • "Inkomende mails worden niet gelezen. Ik moge u daarom vragen rechtstreeks contact op te nemen met één van mijn collega's."

Tip. Maak uw out of office menselijk. Lees na alsof u zélf de ontvanger van het bericht bent, en controleer of er geen onzin staat. 

Alles wordt gedaan

Ook opvallend? De meeste contactpersonen gebruiken passiefconstructies waar ze niet nodig zijn. 

U leest uiteraard zélf uw mails als u terugkomt. Waarom gebruikt u dan het onpersoonlijke 'worden'? 

  • "Beste, bedankt voor uw bericht,  ik ben extern vandaag, uw mails worden nadien behandeld."
  • "Ik ben deze week afwezig. Mails worden vanaf volgende week gelezen en beantwoord."

Tip. Maak het actief. "Ik lees uw mail zodra ik terug ben."

Out of office, níét out of style

De grootste missers? De out of office-berichten waarbij de lezer helemaal in de kou gezet wordt. 

Of wat dacht u van dit antwoord? 

  • "Ik ben er momenteel niet. Vriendelijke groeten, Cynthia."

Out of office

De groeten!

 

Uitschuivers vermijden? Lees dan onze tips voor uw out of office-bericht. Zo bent u wel out of office, maar nooit meer ... out of style. 

Pssst. Kreeg u zelf al gruwelijke out of office-berichten? Deel ze dan hieronder! 

Reageer

Captcha Image