string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(47) "https://schrijf.be/nl/blog/marketingles-van-htc" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(47) "https://schrijf.be/nl/blog/marketingles-van-htc" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Marketingles van HTC
Onlangs liet ik mijn gsm, een HTC One V, herstellen. Een koerier kwam hem halen op kantoor ("Amai, zo veel art deco, jong!") en bracht hem een week later netjes terug.
Guess who's back?
En hoe! Mijn toestel was verpakt als een cadeautje. Inclusief tof tekstje: I'm back.
HTC investeert véél minder in marketing dan Apple of Samsung, maar dit doet het bijzonder knap. En efficiënt! Want wie krijgt zo'n pakje? Een klant die problemen had met zijn smartphone, én op de koop toe een tijdje zonder zat.
Ergernissen die je meteen vergeet, als je dit 'geschenk' in handen krijgt. Op voorwaarde dat je toestel dan ook écht hersteld is! (Excuseer, die frustratie mag ik niet op de marketeers van HTC afreageren.)
People buy people
HTC past nog een marketingles uitstekend toe: people buy people. Mensen vertrouwen een bedrijf niet rechtstreeks. Ze vertrouwen eerst de mensen die er werken. Dan pas kopen ze een product. Dáárom geeft u uw bedrijf een gezicht. Hier is het onze.
HTC doet het met een kaartje:
See what they did there? Mijn toestel is getest door Pia. Rationeel bekeken natuurlijk totaal irrelevant, als mijn toestel maar gemaakt is. Maar door - handgeschreven! - een voornaam in te vullen, maakt HTC duidelijk dat een echte persoon mijn toestel heeft onderzocht.
Heb uw klanten lief
Nóg een reden waarom HTC lof verdient? Een nieuwe klant binnenhalen, kost tot tien keer meer dan een bestaande klant doen herbestellen. Investeren in je huidige klanten is dus de boodschap. Zeker als je minder slagkrachtig bent dan je concurrenten.
Alleen bij HTC?
Speelt alleen HTC dit (marketing)spel zo mooi volgens de regels van de kunst? Ik weet het niet. Maar u misschien wel. Liet u onlangs uw gsm of smartphone herstellen? Laat me dan weten hoe dat ging in een reactie hieronder.