Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Social proof: Een lachband in uw teksten

Social proof

Sommige dingen merk je pas op als ze er niet meer zijn. Zoals een lachband. Bekijk eens zo’n 'best grappige' sitcom zonder ingeblikte publieksreacties. Ontnuchterend, niet?

De mens is een sociaal dier – en de lachband buit dat meesterlijk uit. Horen we anderen het uitproesten? Dan schateren we vrolijk met hen mee. Ook als er eigenlijk niet zoveel te lachen valt.

Het gelijk van de kudde

Social proof heet dat. In het Nederlands: sociale bewijskracht. Of – minder eerbiedig – kuddegedrag. De laatste jaren een hippe term bij marketeers. Nochtans zit het al heel lang in de gereedschapskist van menig copywriter:

  • "Het meest verkochte wasmiddel in de Benelux!"
  • "Meer dan 10.000 klanten gingen u al voor!"

Sterke argumenten? Eigenlijk niet. Want heel veel mensen kunnen zich tegelijk vergissen. Maar onze drang om het voorbeeld van de massa te volgen, is sterker dan om het even welke tegenwerping van ons verstand. En dus steekt het 'gelijk van het getal' in heel wat verkoopteksten de kop op.

Social proof is onweerstaanbaar …

Helemaal mooi wordt het als je sociale bewijskracht koppelt aan schaarste:

  • "Opgelet, er zijn nog maar een paar plaatsen beschikbaar!"

Door heel veel mensen gewild en maar voor een handvol weggelegd? Dat moeten we hebben. Zo zit ons brein nu eenmaal in elkaar. Succesvolle websites doen er hun voordeel mee. "Op dit moment door 76 mensen bekeken", zeggen ze over die hotelkamer in Rome. En: "Nog maar 1 exemplaar beschikbaar!" over dat populaire kookboek.

… maar kijk toch maar uit

Social proof is niet altijd het meest aangewezen marketinginstrument. Laat het bijvoorbeeld achterwege wanneer:

  • u overduidelijk boven uw gewicht bokst. Hebt u twaalf volgers op Facebook? Een goed begin, maar wacht nog maar even met die socialmedia-counter op uw website.
  • uw prospects net op zoek zijn naar exclusiviteit. "Het meest gedragen zomerjurkje van 2018" is bijvoorbeeld géén goede slogan.
  • uw prospects zich misschien niet identificeren met uw klanten. Pakt u op uw website uit met de logo’s van multinationals? Dan denkt een kmo’er: duidelijk niets voor mij – en verdwijnt voor altijd.

Nog een laatste tip: uit onderzoek blijkt dat negatieve social proof niet werkt. Hardrijders proberen af te schrikken met het bord: "Vorige maand werden hier 75 mensen geflitst wegens overdreven snelheid"? De kans is groot dat mensen sneller gaan rijden om bij die 75 te horen.

Want zo zitten wij mensen in elkaar: vaak irrationeel en soms gewoon … lachwekkend.

Reageer