string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(61) "https://schrijf.be/nl/blog/kinderen-leren-eindelijk-schrijven" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(61) "https://schrijf.be/nl/blog/kinderen-leren-eindelijk-schrijven" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Kinderen leren eindelijk schrijven
Er was eens een vlinder. Hij vloog voorbij een bijenkorf.
Een bij kwam naar buiten.
"Hallo, wil je wat honing?" vroeg de bij.
"Graag", zei de vlinder.
En de bij ging naar binnen en kwam terug met een pot honing.
"Dank je wel", zei de vlinder en hij vloog naar huis en smulde alle honing op.
Nee, dit tekstje stuurden we niet naar een klant. Het is het eerste verhaal van mijn zevenjarige dochter. Ik kan niet anders dan trots zijn dat ze dat uit haar pen perste. Zelf is ze niet tevreden. Het is te kort. En komt niet overeen met wat er in haar hoofd afspeelde. Wat liep er mis?
Leren schrijven
Ik denk terug aan míjn eerste verhaaltjes: opstellen. Mijn klasgenootjes zuchtten en kreunden. Ik was er dol op. Leerde de leerkracht ons echt schrijven? Eigenlijk niet. Ik had gewoon geluk dat het in mijn vingers zat. En mijn dochter? Die schrijft op school woordpakketten, geen tekstjes. Dus geef ík haar schrijftips. Maar niet iedereen heeft een mama die graag schrijft. Hoe leren die kinderen dan goede teksten schrijven?
Pen verloren!
Renske Bouwer, Monica Koster en Huub Van den Bergh, onderzoekers van de Universiteit Utrecht, vroegen zich dat ook af. Want wetenschappelijk onderzoek toonde in 2013 al aan dat maar een derde van de Nederlandse leerlingen zich op het einde van de basisschool schriftelijk goed kan uiten. En dat wordt er niet beter op. Want leerkrachten van het hoger onderwijs klagen dat de studenten het Nederlands niet goed beheersen. Het probleem? De nadruk ligt te veel op lezen, woordenschat en spelling. Terwijl schrijven óók belangrijk is. Zeker in dit tijdperk van e-mails, Facebook, internetfora, …
En toen was er Tekster
Bouwer, Koster en Van den Bergh begrepen dat kinderen al vroeg moeten leren hoe ze goede teksten schrijven. Daarom ontwikkelden ze de lesmethode Tekster. Drie dieren begeleiden de kinderen door een doeltreffend schrijfproces: VOS (vierde leerjaar), DODO (vijfde leerjaar) en EKSTER (zesde leerjaar). Elke letter staat voor de volgende stap in het schrijfproces:
- VOS = Verzinnen, Ordenen, Schrijven
- DODO = Denken, Ordenen, Doen, Overlezen
- EKSTER = Eerst nadenken, Kiezen, Schrijven, Teruglezen, Evalueren, Reviseren
Eigenlijk lijkt het schrijfproces sterk op dat van een professionele tekstschrijver. De focus ligt niet meer op foutloos schrijven, maar op góéd schrijven. En op omgaan met feedback, want de leerlingen lezen elkaars teksten na en geven tips. En dat vinden ze leuk!
Tekster wérkt
De leerlingen krijgen een werkboek – gedrukt of digitaal – met 20 lessen en leuke schrijfopdrachten. Tekster vergeet ook de leerkrachten niet: met een handleiding en dvd met aanvullend filmmateriaal zetten ze de leerlingen al in 10 minuten aan het werk. Tekster zorgt dus niet voor meer werk. Wél voor resultaat: tijdens de testperiode was het schrijfniveau van ongeveer 3000 leerlingen al met 1,5 leerjaar gestegen in 4 maanden.
Hopelijk vindt deze lesmethode snel haar weg naar Vlaanderen. Dan leren onze kinderen ook goede teksten schrijven.