string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(63) "https://schrijf.be/nl/blog/is-dit-de-slechtste-advertentie-ooit" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(63) "https://schrijf.be/nl/blog/is-dit-de-slechtste-advertentie-ooit" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Is dit de slechtste advertentie ooit?
Bekijk deze foto gedurende twee seconden.
Zeg eens: waar gáát dit over?
Ik vraag het u omdat een advertentie gemiddeld amper twee seconden bekeken wordt. Daarna valt de beslissing: verder lezen of niet.
Om die reden zei David Ogilvy, de beroemde reclamemaker: “When you have written the headline you have spent 75% of your money.”
Onbegrijpelijk: deze advertentie heeft geen headline. Ik herhaal: géén headline. ‘Een kieken zonder kop’, noem ik dat.
En zélfs als u begint te lezen: de copy is erbarmelijk. Geen énkel voordeel te bespeuren. Nu, laten we de tekst even vergeten en de visual dissecteren:
1. De ontwerper slaat zichzelf vast op de borst: wat een slimme vondst! Maar dat is het niet. Want de lay-out moet ervoor zorgen dat u gemakkelijk in de tekst geraakt.
2. De advertentie doet denken aan een oogtest. Is dat het product? Prima! Alleen: in dit geval is het een misser.
3. Want de advertentie verkoopt … verzekeringen. En het enige wat ze écht werft, zijn gefrustreerde lezers.
Ja: ze wekt de indruk creatief te zijn, maar verzandt in het klassieke 'praatje-plaatje'. Ook de tekst houdt u niet vast, maar verbeuzelt uw tijd. Geef toe: echt wijzer wordt u niet.
Terwijl goede reclame altijd steunt op een groots idee. Op een dijk van een tekst. Of David Ogilvy opnieuw: “Unless your advertising contains a big idea, it will pass like a ship in the night.”