string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(33) "https://schrijf.be/nl/blog/fortis" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(33) "https://schrijf.be/nl/blog/fortis" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Fortis
De malaise bij Fortis doet niet alleen beursgoeroes in hun pen kruipen. Ook taalgevoeligen schrijven erop los. De naam Fortis betekent natuurlijk 'sterk' in het Latijn en laat dat nu net niet het meest toepasselijke adjectief zijn vandaag. Iedere cynicus kan daar wat mee maar een beetje taalprofessioneel houdt het daar uiteraard niet bij. Die neemt ook de namen van de concurrentie even onder de loep. Zijn die dan wel beter en met meer overleg gekozen?
KBC ontstond bijvoorbeeld na een fusie tussen de Kredietbank, CERA en ABB-verzekeringen. Naar mijn mening had KAC dus juister geweest. Al ligt dat wat moeilijker in de mond.
ING is een ander letterwoord (wat een gek woord trouwens, letterwoord). Dat staat voluit voor Internationale Nederlanden Groep - een wel heel inhoudsloze naam met nauwelijks marketingkansen. Precies daarom is de afkorting hier wél veel beter: vlot uit te spreken in het Nederlands en het Engels. En met een knipoog naar de oer-Hollandse gewoonte om de letters van zo’n initiaalwoord niet afzonderlijk uit te spreken. Zo zit er plots heel veel swing in ING.
Dan gaat het er bij Argenta veel zakelijker aan toe. Zilver is in het Latijn dan wel argentum, het is alom geweten dat vrouwelijke uitgangen het beter doen in bedrijfsnamen. Precies daarom eindigt ook Dexia op zo’n -a. Dexium of Dexius (ook allebei neologismen) klinken veel ouderwetser en stofferiger. Terwijl de Franse bedenkers van de naam eerder een Romeinse godin voor ogen hadden. Niet meteen mijn eerste associatie als ik Philippe Clement in een shirt van Club Brugge zie rondlopen, maar goed.
De Bank van de Post (eigenaars van het walgelijke ‘u wint erbij ons beter te kennen’) en de Bank van Breda zijn in een ander bed ziek. Zij vertellen hun potentiële klanten dat ze eigenlijk al iemand anders’ bank zijn. CitiBank zweert dan weer bij een vreemd uitziende taalfout en bij Landbouwkrediet voel ik me als stadsjongen ook al helemaal niet thuis.
Zijn er dan geen goede alternatieven? Natuurlijk wel. Binck Bank klinkt ijzersterk en oerdegelijk, zeker uit de radiomond van Vic De Wachter. En AXA voelt fris en energiek. Maar voor de mooiste moet u toch naar Egypte. Want daar kunt u uw centjes letterlijk op het droge leggen bij The Nile Bank.
Ook een doeltreffende bedrijfsnaam nodig? Even