string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(72) "https://schrijf.be/nl/blog/ed-gandia-over-artifici%C3%ABle-intelligentie" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(47) "Zal AI copywriters overbodig maken? (Ed Gandia)" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(72) "https://schrijf.be/nl/blog/ed-gandia-over-artifici%C3%ABle-intelligentie" ["image"]=> string(47) "https://schrijf.be/images/blog/Ed-Gandia-AI.jpg" ["description"]=> string(204) "Ed Gandia is een businesscoach en strateeg, en de man achter High-Income Business Writing. Hij sprak tijdens de State of the Industry Summit van AWAI over AI en of copywriters moeten vrezen voor hun baan." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Begin april 2020 organiseert de American Writers and Artists Institute (AWAI) zijn State of the Industry Summit. Liefst vijf uur waarin experts van elke copywritingniche aan bod komen. Schrijf.be vat de highlights van elke talk voor u samen.
Ed Gandia is een businesscoach en strateeg, en de man achter High-Income Business Writing. Ed ging dieper in op de vraag of schrijvers zich zorgen moeten maken over artificiële intelligentie.
The future is in human-AI-collaboration.
- Zal artificiële intelligentie copywriters en tekstschrijvers vervangen? Het korte antwoord: nee. We moeten ons nog geen zorgen maken. Wat wel belangrijk is, is dat we begrijpen hoe de sector evolueert en waar AI een impact zal hebben. Dan kunnen we ons daarop voorbereiden.
- Waar zien we momenteel de grootste impact van AI? Ed vertelde over het bedrijf JPMorgan Chase & Co., dat AI-technologie gebruikt om ad-copy te schrijven. Maar dat is een uitzonderlijk geval. Chase is een enorm bedrijf met een gevestigde naam en diensten die zichzelf verkopen, omdat ze zo bekend zijn. Als zij copy schrijven, is die copy dus niet allesbepalend.
- Zien we dat ook voor content? Ja. En als je die teksten leest, zul je zien dat ze soms zelfs best goed geschreven zijn. Logisch, georganiseerd. Alleen missen ze iets. Ze zijn saai en droog, missen creativiteit en storytelling. Dus ja, er zijn al bedrijven die hun content laten schrijven via AI. Maar dat zijn meestal de bedrijven die genoegen nemen met contentprut.
- Waarin maken mensen het verschil? Met creatief, probleemoplossend en kritisch denken. En met storytelling. U kunt uw tekst een ziel geven, en een idee uitdrukken op een betekenisvolle manier.
- Hoe bereiden copywriters zich het best voor op de intrede van AI? Wees geen order-taker voor uw klanten, maar een partner en trouwe adviseur. Onderscheid uzelf door op uw manier waarde te bieden, bijvoorbeeld door problemen creatief op te lossen. Of doe suggesties, zelfs als uw klant daar niet om vraagt.
- “The future is in human-AI-collaboration.” Wat Ed daarmee bedoelt? Dat u AI zult kunnen gebruiken bij uw werk, bijvoorbeeld om grote hoeveelheden data te analyseren. Neem nu titels. AI kan er duizenden analyseren en vervolgens tien voorstellen doen die goed zullen werken. Aan u om er dan de beste uit te kiezen of zelf nog iets aan te passen.
- “At the end of the day, your client will want to work with a human. Not a machine.”
- Waarom levenslang leren als schrijver zo belangrijk is: “Je moet het elk jaar iets beter willen doen. Een van de nadelen van dit beroep is dat de instapgrens zo laag is. Je volgt een paar cursussen, oefent wat en hebt verder alleen een internetverbinding en computer nodig. Daardoor gaan sommige schrijvers denken dat je niet in jezelf of je skills hoeft te investeren. Een grove denkfout. Mijn advies: zet elk jaar een percentage van je inkomen aan de kant om in je skillset te investeren.”