Contentcreatie van a tot z
De Stad Gent koopt consequent producten en diensten die bijdragen aan een schonere, socialere en eerlijkere wereld. En heeft daar talloze inspirerende voorbeelden van. Maar hoe deel je die op een aantrekkelijke en overzichtelijke manier met het algemene publiek? Door de copy- en contentspecialisten van Schrijf.be erbij te halen.
Thomas De Jonghe, Masterprojectleider Strategisch & Duurzaam Aankopen, is terecht trots op de voortrekkersrol die Gent speelt: "Ons stadsbestuur gaf in 2012 zijn goedkeuring aan het charter voor het strategische project 'Aankoopstrategie 2020'. Dat bepaalt dat tegen 2020 de principes van duurzaamheid verankerd moeten zijn in ons aankoopbeleid. Met andere woorden: in alle fasen van het aankoopproces kijken we niet alleen naar prijs/kwaliteit, maar ook naar sociale, economische en ecologische criteria."
Meer dan copywriting
Een voorbeeld dat navolging verdient. Daarom was er van meet af aan een communicatieluik voorzien, gericht op andere overheden, bedrijven en burgers. Het webadres was er al. Maar de vorm en inhoud? "Daarvoor moesten we een beroep doen op externe expertise", vertelt Thomas. "En dan bedoel ik niet alleen copywriting. We zochten een partner die ons zou begeleiden bij het hele content-creatietraject: dus ook bij de ontwikkeling van het concept en de selectie van relevante inhoud."
Duidelijk actieplan, strikte timing
De Stad Gent vroeg een offerte aan verschillende leveranciers. Schrijf.be kwam als beste uit de bus. "We waren gecharmeerd door de referenties en het duidelijke actieplan met strikte timing", zegt Thomas. En die positieve eerste indruk werd bevestigd: "Tijdens de startvergadering bleek dat wij goed wisten wát we wilden communiceren, maar niet hóé. En dat wist onze Schrijfbe’er wel. Hij bezorgde ons al snel een gedetailleerde structuur voor onze nieuwe website. En die zat meteen goed: toegankelijk en helder, terwijl alle info een plaats kreeg."
Kant-en-klaar afgeleverd
De meeste teksten zijn cases van aankoopprojecten door de Stad Gent of haar partners. "We hadden keuze te over. Samen met onze Schrijf.be-copywriter bepaalden we welke het meest geschikt waren. Ik bezorgde hem de contactpersonen en … hoefde me er nog nauwelijks om te bekommeren. De timing was bijzonder krap, maar Schrijf.be schakelde meteen een extra copywriter in voor de uitwerking van de cases."
De Schrijfbe'ers coördineerden vanaf nu het hele proces: afspraken maken, interviews afnemen, teksten uitwerken en laten goedkeuren. Thomas: "Netjes binnen de deadline zaten alle artikels in mijn mailbox, vaak zelfs inclusief een suggestie voor een beeld. Én een slimme link naar een andere pagina op onze website. Zodat burgers of leveranciers worden gestimuleerd om meer info te vinden of actie te ondernemen. Wij moesten alleen alles nog invoeren in onze webmodule."
Het eindresultaat mag er dan ook zijn: "De website is overzichtelijk, de cases boeien en inspireren. Schrijf.be kneedde een massa losse informatie tot smakelijke en hapklare content – precies zoals wij het voor ogen hadden!"