Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

White paper: de structuur

Een white paper schrijven is een flinke uitdaging. Want hij moet helder, logisch en handig zijn. Hoe u eraan begint? Volg deze 5 stappen: leid uw white paper in, schets het probleem, vertel hoe uw white paper dit oplost, vat hem samen en link terug en vooruit.

white paper schrijvenEen white paper bevat veel informatie, waar de lezer door moet. Wel, dat verwacht u toch van hem. Maar is uw white paper een doolhof? Dan kunt u fluiten naar uw lezer – en uw klant.

White paper schrijven? Eerst de blauwdruk

Wat is het probleem? Hoe lost u het op? En wat wilt u bereiken met uw white paper? Zodra u dat weet, tekent u de blauwdruk van uw tekst. Die hangt natuurlijk af van uw onderwerp. Een stappenplan ziet er anders uit dan een naslagwerk. Toch blijft dit de basisstructuur:

1. Leid uw white paper in.

Na uw titel is dit het belangrijkste deel: de inleiding. Vertel kort en helder wat u gaat doen. Dwaalt de lezer af of denkt hij: niets voor mij? Dan bent u hem al onherroepelijk kwijt. Verklap ook nog niet te veel. Want vindt hij hier al alles? Dan slaat hij tevreden uw white paper weer dicht. Geef hem een reden om verder te lezen.

2. Schets het probleem.

Gaat u een white paper schrijven? Omschrijf het probleem dan zó zodat uw doelgroep zich erin herkent. Zorg dat uw lezer denkt: dat heb ik ook! En: dit wilde ik al lang lezen!

3. Vertel hoe uw white paper dit oplost.

Weersta aan de verleiding en begin níét over uw product of dienst. Geef tips zonder uw bedrijf te vermelden. Pas helemaal op het einde vertelt u over uw product of dienst.

Zorg dat uw lezer denkt: dit wilde ik al lang lezen!

4. Vat uw white paper samen.

Vat samen wat het probleem was en waarom uw oplossing de beste is. Besteed tijd aan uw conclusie, want gehaaste prospects (en dat zijn ze allemaal) lezen vaak alleen dit.

5. Link terug en vooruit.

Vergeet na het schrijven van uw white paper niet om uw bronnen op te sommen en uw contactgegevens te vermelden. Meer hoeft u niet te doen, want staat uw white paper stevig in zijn schoenen? Dan gaat uw white paper marketing vanzelf.

Het succes van uw #whitepaper hangt af van zijn inhoud én zijn structuur. Want verdwaalt uw lezer? Dan schrijft u beter … niets. Deel dit op
White papers: u wordt ermee om de oren geslagen. Hoe springt u met de uwe in het oog? Deel dit op
Hoe bouwt u een white paper op? De 5 stappen. #whitepaper #schrijftip #contentwriting Deel dit op

Reageer