fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Whitepaper: de structuur

Een whitepaper schrijven is een flinke uitdaging. Want hij moet helder, logisch en handig zijn. Hoe u eraan begint? Volg deze 5 stappen: leid uw whitepaper in, schets het probleem, vertel hoe uw whitepaper dit oplost, vat hem samen en link terug en vooruit.

white paper schrijvenEen whitepaper bevat veel informatie, waar de lezer door moet. Wel, dat verwacht u toch van hem. Maar is uw whitepaper een doolhof? Dan kunt u fluiten naar uw lezer – en uw klant.

Whitepaper schrijven? Eerst de blauwdruk

Wat is het probleem? Hoe lost u het op? En wat wilt u bereiken met uw whitepaper? Zodra u dat weet, tekent u de blauwdruk van uw tekst. Die hangt natuurlijk af van uw onderwerp. Een stappenplan ziet er anders uit dan een naslagwerk. Toch blijft dit de basisstructuur:

1. Leid uw whitepaper in

Na uw titel is dit het belangrijkste deel: de inleiding. Vertel kort en helder wat u gaat doen. Dwaalt de lezer af of denkt hij: niets voor mij? Dan bent u hem al onherroepelijk kwijt. Verklap ook nog niet te veel. Want vindt hij hier al alles? Dan slaat hij tevreden uw whitepaper weer dicht. Geef hem een reden om verder te lezen.

2. Schets het probleem

Gaat u een whitepaper schrijven? Omschrijf het probleem dan zó zodat uw doelgroep zich erin herkent. Zorg dat uw lezer denkt: dat heb ik ook! En: dit wilde ik al lang lezen!

3. Vertel hoe uw whitepaper dit oplost

Weersta aan de verleiding en begin níét over uw product of dienst. Geef tips zonder uw bedrijf te vermelden. Pas helemaal op het einde vertelt u over uw product of dienst.

Zorg dat uw lezer denkt: dit wilde ik al lang lezen!

4. Vat uw whitepaper samen

Vat samen wat het probleem was en waarom uw oplossing de beste is. Besteed tijd aan uw conclusie, want gehaaste prospects (en dat zijn ze allemaal) lezen vaak alleen dit.

5. Link terug en vooruit

Vergeet na het schrijven van uw whitepaper niet om uw bronnen op te sommen en uw contactgegevens te vermelden. Meer hoeft u niet te doen, want staat uw whitepaper stevig in zijn schoenen? Dan gaat uw whitepapermarketing vanzelf.


Tevreden klanten aan het woord

Huis van vertrouwen – zonder voorbehoud
Snelheid, vriendelijkheid en opvolging
Contentcreatie van a tot z
Zó anders dan wat je elders leest!
Doet wat het belooft - en vaak meer en sneller
Ik wilde er geen letter aan veranderen
Hun mailing loste onze hoge verwachtingen in
Net wat een start-up nodig heeft
Met glans geslaagd voor ‘les parisiens’
Tone of voice zat meteen goed
Schrijf.be? De professionele pen die ik zocht.
Scherp, snel, en sympathieker dan Statler en Waldorf
Open en duidelijk
Inlevingsvermogen verdient respect
Smaakt naar meer – veel meer
Samenhangend geheel van alle elementen
Mijn hoge verwachtingen worden keer op keer ingelost
Een baken van kwaliteit
Tekst even belangrijk als vorm
SEO-experts en taaladepten in één

Wat klanten zeggen

Super! Ik ben echt enthousiast over de teksten. Ze klinken heel fris en met de juiste toon. Ik heb zelfs geen opmerkingen, ze mogen rechtstreeks hertaald worden.

Hanne Leus