Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(64) "https://schrijf.be/nl/blog/ik-wil-de-grootste-advertentie-hebben"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(64) "https://schrijf.be/nl/blog/ik-wil-de-grootste-advertentie-hebben"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Ik wil de grootste (advertentie) hebben

Audi en BMW strijden niet alleen op de weg tegen elkaar. In deze klassieke 'reclameoorlog' trappen de marketingjongens van beide bedrijven het gaspedaal in.

Alles begint met een billboard van Audi. Grootste woord op de affiche? BMW.

Billboard Your Move, BMW.

Nice move?

Grappig en gedurfd? Best wel. Maar ik heb geen flauw idee waarom ik de nieuwe Audi A4 moet kopen. Integendeel: ik denk dat ik even wacht op de tegenzet van BMW.

En die komt er. BMW kopt de voorzet in het doel met een veel grotere advertentie.

Billboard Audi - Checkmate

Actie – reactie

1-0 voor BMW. Plus een bonuspunt omdat dit billboard de naam van de concurrent niet eens vermeldt.

Het vervolg? Audi aan zet natuurlijk. Met een nóg grotere affiche: "Jullie pion is geen partij voor onze koning."

Your pawn is no match for our king.

En dan is de billboard-ruimte op. Dus vult BMW een zeppelin met helium. U zou juist hetzelfde doen, toch?

Billboard - Your pawn is no match for our king

Intussen schakelen beide merken ook hun achterban in via sociale media. Met wedstrijdjes als: 'Bedenk je eigen bijschrift'. En zo belandt de 'strijd' in een virtuele baan rond de aarde.

Blaffende constructeurs verkopen (niet?)

De marketeers van Audi en BMW lieten zich helemaal gaan. Maar levert zo'n campagne ook een stijgende verkoop op? Aanvankelijk was ik niet enthousiast. Een billboard dat alleen naar je concurrent verwijst? En die concurrent die meegaat in dat haantjesgedrag? Ik zou mijn middelen anders inzetten.

Maar bij elke nieuwe move stelde ik mijn mening een beetje meer bij. Want misschien sloeg dat machogedrag wel aan bij vele Audi- en BMW-bestuurders? En zodra de campagne viraal ging, verdiende ze zichzelf in honderdvoud terug dankzij de wereldwijde publiciteit.

Conclusie: missie geslaagd. Of denkt u daar anders over?