string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(64) "https://schrijf.be/nl/blog/ik-wil-de-grootste-advertentie-hebben" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(64) "https://schrijf.be/nl/blog/ik-wil-de-grootste-advertentie-hebben" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Ik wil de grootste (advertentie) hebben
Audi en BMW strijden niet alleen op de weg tegen elkaar. In deze klassieke 'reclameoorlog' trappen de marketingjongens van beide bedrijven het gaspedaal in.
Alles begint met een billboard van Audi. Grootste woord op de affiche? BMW.
Nice move?
Grappig en gedurfd? Best wel. Maar ik heb geen flauw idee waarom ik de nieuwe Audi A4 moet kopen. Integendeel: ik denk dat ik even wacht op de tegenzet van BMW.
En die komt er. BMW kopt de voorzet in het doel met een veel grotere advertentie.
Actie – reactie
1-0 voor BMW. Plus een bonuspunt omdat dit billboard de naam van de concurrent niet eens vermeldt.
Het vervolg? Audi aan zet natuurlijk. Met een nóg grotere affiche: "Jullie pion is geen partij voor onze koning."
En dan is de billboard-ruimte op. Dus vult BMW een zeppelin met helium. U zou juist hetzelfde doen, toch?
Intussen schakelen beide merken ook hun achterban in via sociale media. Met wedstrijdjes als: 'Bedenk je eigen bijschrift'. En zo belandt de 'strijd' in een virtuele baan rond de aarde.
Blaffende constructeurs verkopen (niet?)
De marketeers van Audi en BMW lieten zich helemaal gaan. Maar levert zo'n campagne ook een stijgende verkoop op? Aanvankelijk was ik niet enthousiast. Een billboard dat alleen naar je concurrent verwijst? En die concurrent die meegaat in dat haantjesgedrag? Ik zou mijn middelen anders inzetten.
Maar bij elke nieuwe move stelde ik mijn mening een beetje meer bij. Want misschien sloeg dat machogedrag wel aan bij vele Audi- en BMW-bestuurders? En zodra de campagne viraal ging, verdiende ze zichzelf in honderdvoud terug dankzij de wereldwijde publiciteit.
Conclusie: missie geslaagd. Of denkt u daar anders over?