Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Inclusief schrijven, doet u zo

Heeft uw product of dienst een gemengde doelgroep? Hanteer dan inclusief taalgebruik. Daarmee spreekt u iedereen aan – en verkoopt u dus meer. Laat u gidsen door onze zes schrijftips.

Met deze zes tips spreekt u iedereen aan

Inclusief schrijvenEen advocaat moet rekening houden met de wensen van zijn cliënt.

Op het eerste gezicht is er niets mis met deze zin. Maar stel dat het geslacht van de advocaat niet valt af te leiden uit de tekst?

Veel schrijvers gebruiken dan het bezittelijk voornaamwoord ‘zijn’. Uit gemak, koppigheid of voor de leesbaarheid. Het gevolg: niet-inclusieve teksten.

En dat is een probleem. Want spreekt u maar een deel van uw gemengde doelgroep aan? Dan zal uw dienst of product niet optimaal verkopen.

Zo vermijdt u hij/zij

Moet u nu overal ‘hij/zij’-constructies rondstrooien? Nee, want leesbaarheid blijft belangrijk. Daarom, zes tips om inclusief én aantrekkelijk te schrijven:

  1. Gebruik het meervoud.

    Advocaten moeten rekening houden met de wensen van hun cliënten.

  2. Richt u rechtstreeks tot uw lezer.

    Als advocaat moet u rekening houden met de wensen van uw cliënt.

  3. Herformuleer uw zin.

    Heeft een cliënt bepaalde wensen? Dan moet de advocaat daarmee rekening houden.

  4. Illustreer met een denkbeeldige persoon.

    Stel dat Sofie optreedt als advocate voor een verdachte die schuldig wil pleiten. Dan moet zij rekening houden met de wensen van haar cliënt.

  5. Vervang een bezittelijk voornaamwoord door een lidwoord.

    Een advocaat moet rekening houden met de wensen van de cliënt.

  6. Draai 'hij of zij' eens om.

    Een advocaat moet rekening houden met de wensen van haar of zijn cliënt.

Wat u onthoudt over genderneutraal schrijven?

  1. Schrijf inclusief, zodat iedere lezer zich aangesproken voelt.
  2. Omzeil de hij/zij-constructie.

Lukt het maar niet om uw tekst inclusief, leesbaar én doeltreffend te maken? Schrijf.be is uw man pakt het voor u aan.


Tevreden klanten

Sterke content, stipt op tijd geleverd
Overtuigende mailing tegen scherpe prijs
Open en duidelijk
Dit is nu eens leuk samenwerken!
Nooit een letterlijke vertaling!
Drie paar handen leveren vakwerk
De communicatie blééf gewoon lopen
Uitstekende partner voor elke taalklus
Gelezen en prachtig bevonden
Voorkeurspartner voor mij én voor mijn klanten
Spot on!
Mijn copywriter laat me scoren in Google én bij mijn klanten
Authentic while still meeting SEO needs
Gelukkig met deze contentpartner
Mijn perfecte match
Nieuwe generatie klanten vraagt om nieuwe generatie copywriters
Een baken van kwaliteit
Schrijf.be bracht vaart in de Batavus-website
Iedereen zou deze schrijfopleiding moeten volgen
Je weet op voorhand dat het goed komt

Wat klanten zeggen

Ik was heel tevreden over jullie hertaling. En dat op zo'n korte termijn! 

Marlot Schuuring
CTV Zeeland