Twitter: tips
Niemand wil bevriend zijn met een bvba (bv) of een nv, ook niet op Twitter. Voor bedrijven is er dus één gouden regel: gedraag u als een mens van vlees en bloed.
Accounts zijn persoonlijk op Twitter. Ook bedrijven profileren er zich als een persoon. Zo boezemt u prospects vertrouwen in:
1. Twitter voor bedrijven: als buur
Gedraag u op Twitter als een virtuele buur. Info die uw doelgroep aanbelangt? Nieuwtjes waarover u van mening wisselt? Foto’s van uw professionele activiteiten? Twitter voor bedrijven is als over de haag heen praten.
Tip: ‘misbruik’ geen nieuws. De verkoop van uw matrassen koppelen aan een vliegtuigcrash ‘voor een zachte landing’? Slécht idee.
Twitter voor bedrijven is als over de haag heen praten.
2. Twitter voor bedrijven: als gesprekspartner
Stel u op als een gesprekspartner. Twitter werkt voor bedrijven net als voor particulieren: informeer niet alleen, interageer ook. Stel vragen, geef antwoorden. En deel schouderklopjes uit in plaats van uzelf op de borst te kloppen.
Tip: voor bedrijven op Twitter dreigt de monoloog. Want uw netwerk bestaat niet uit ‘café-vrienden’ die altijd reageren. Nee, interactie uitlokken: dát is uw uitdaging. Mik daarom op de juiste #’s (hashtags) en @’s (mentions).
3. Twitter voor bedrijven: als vriend
Ontpop u op Twitter als een vriend. Leer uw doelgroep kennen. En krijg inzicht in de gemeenschap die uw markt vormt. Bedrijven die twitteren maken ruimte om te luisteren en vragen te stellen. Uit oprechte interesse, net als in een vriendschap van vlees en bloed.
Tip: gebruik de juiste tone of voice. Niet die van een afstandelijke zakenpartner en zéker niet die van een reclamekanon. Wel die van een … beleefde vriend.
Krijgt u na deze minicursus ‘Twitter voor bedrijven’ een lichte paniekaanval?