Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Zoemwoorden

Zoemwoorden. Ik dacht tot voor kort dat ik er een kende: Zuiderzeeziekenhuis. Want zeg nu zelf, zo'n woord zingt toch zo zalig weg ... Niet dus. Zoemwoorden, of buzzwoorden, zijn modewoorden zonder duidelijke betekenis. Iedereen gebruikt ze, maar niemand weet wat ze precies betekenen. Performantie, schaduwspits, high definition: managers, voetbaltrainers of marketeers smeren dagelijks een zoemwoord op hun boterham. 

Wilde bijen

De voorbije weken gonsde het van die woorden om mijn hoofd. Aandeelhouder bijvoorbeeld. Het kreeg op één weekend een heel andere, wrangere betekenis. Of kapitaalswaarborg. Dat woord smolt ook in enkele dagen als sneeuw voor de zon. Paul D'Hoore probeerde dapper om ze met heel zijn gewicht opnieuw in hun beurskorf te krijgen.

Dat lukte niet, want zoemwoorden zijn als bijen: hoe meer je ernaar slaat, hoe meer er op je afkomen. En ze werden altijd maar stekeliger: liquiditeit, solvabiliteit, depositogarantie, TAK 21-product, recessie, ... Paniek brak uit, zelfs bij een van onze koelbloedigste ministers.

Woordenbank

Terwijl het, lees ik nu, gewoon een kwestie van vertrouwen is. Vertrouwen, zou dat nu ook een buzzwoord geworden zijn? Of behoort het tot de categorie van de schuilwoorden: woorden waarvan iedereen weet wat ze betekenen, maar niemand waar ze zich bevinden. Ik zoek het voor de zekerheid even op in mijn woordenboek. Vertrouwen: het geloof in, het bouwen op iemands trouw. Het staat er nog, exact op de plaats waar ik het verwachtte. Oef, Van Dale is nog een veilige woordenbank.


Tevreden klanten

Superlatieven schieten tekort
Schrijfdokter-opleiding zou verplicht moeten zijn
Hoe jullie met taal spelen, daarvoor doe ik mijn hoedje af!
Efficiënte doe-mailing met schwung
Ik wist meteen: dít is het!
Dé bestemming voor uw toeristische communicatie!
Heel herkenbaar voor onze klanten
Wegbereiders van de betere zin
Storytelling en SEO: ze gaan samen
Luchtige webteksten met roestvrijstalen trefwoorden
Ik ga met een gerust hart slapen
Snel en efficiënt. Ook voor starters!
Veel standbezoekers door uitnodigende tekst
Teksten die meeleven
Essentie gevat in verfrissende stijl
Ik had meteen door dat ze écht met hun vak bezig zijn
Mijn hoge verwachtingen worden keer op keer ingelost
In één woord? Kwaliteit!
Mijn technische wereld helder uitgelegd
Tekst even belangrijk als vorm

Wat klanten zeggen

Teksten lezen zeer vlot en  geven een tinteling in de buik als ik ze lees. Zeer goed dus!

Dominique Mardulier
Q-Fin