Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Verlies ... met mate

'Verliezen': een magisch woordje dat in copywriting zijn nut bewijst. Wilt u iemand overtuigen om een abonnement op mobiele televisie te nemen? Benadruk dan welke programma's hij zonder dit snufje zal missen – en vermeld terloops dat het WK toch steeds dichterbij komt.

K-tching. 

Gebruik met mate

De angst voor verlies is een krachtige motivator, maar wél eentje waarvoor je moet oppassen. Een advertentie van Pan Am uit 1967 toont hoe het niet moet:

Reclame Pan Am

This is it. The trip to make up for all your ships that never came in, all your dreams that never took wing. Just imagine all the places you were going to see 'someday', all the things you were going to see 'someday'."

Hold your horses, Pan Am. Voor ik de 'oplossing' van de advertentie bereik (Londen! Frankfurt! Istanbul! Ga nu op reis!) hebben de drie inleidende zinnen mij met alle mislukkingen in mijn leven geconfronteerd. Niet meteen de stemming waarin ik een trip rond de wereld wil boeken. Dat gaat ook moeilijk, nu ik in foetushouding onder de zetel lig te snikken.

Positieve woordjes

Wanneer werkt de angst voor verlies níét? Als de tekst te negatief wordt – en de lezer uit zijn vrolijke koopstemming haalt. Denk maar aan dieetproducten die "verlies die extra kilootjes nu!" schreeuwen. Special K pakt het anders aan: "Het begin van een fantastisch gevoel". Dáár ga ik voor.

Wat is het nu? 

Keilt u woordjes als 'verlies' dan de prullenbak in? Nee. U gebruikt ze wél in de juiste dosering. En voor de juiste producten. Voorbeelden van goede toepassingen?

    • Mis geen enkele match van het WK. (mobiele televisie)
    • Schrijf nú in – of u bent er niet bij.
    • Wat als er morgen bij u wordt ingebroken? (bewakingsfirma)
 

Twijfel? Leg de positieve en de negatieve versie dan naast elkaar. En vraag aan mensen die buiten uw bedrijf staan welke zin hen het meest aanspreekt.

Welke cursus zou u bijvoorbeeld volgen: 'verminder uw werklast' of 'fluitend naar uw werk'?

Reageer