fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Verdiepingen

Tijdens een vakantie komt een mens pas tot rust. Ook een eindredacteur! Hij praat dan af en toe. Wast zich regelmatig. Eet en drinkt op tijd.

Ja, hij denkt hier en daar zelfs na. Niet te veel en te lang: de overgang zou te bruusk zijn. Maar onder de druk en invloed van een mooie omgeving en een lieve partner komt hij ertoe belangrijke, existentiële vragen de revue te laten passeren. (De vorige zin is een vakantiezin: veel te lang, maar als de vakantie goed is, mag dat voor één keer ...)

Verdieping

Zo flitste vorige week (tijdens een walsende rit over een van die immense, gladde, mooie, inspirerende Duitse autosnelwegen) een fundamentele vraag over het woord ‘verdieping’ door mijn oude hoofd. “Waarom zeggen wij in het Nederlands verdieping voor iets dat toch telkens hoger ligt? Waarom zeggen we niet gewoon verhoging?” Geef toe: ik was daar goed bezig op die Duitse racebaan.

Mijn omgeving verklaart me wel vaker voor gek. Maar ik moet zeggen dat ze deze keer nederig toegaf dat dit écht een goede vraag was. Een intellectueel gesprek ontspon zich over onze buren. Franstaligen omzeilen het probleem met étage, Engelstaligen met floor, Duitstaligen met stock. Alleen wij zoeken de problemen door onze huizen eigenlijk van op ons hoofd te bekijken of door het huis op zijn kop te zetten. Ik denk trouwens dat deze laatste twee opties een identiek resultaat opleveren ...

Wikipedia

Weet u het antwoord op mijn taalverhipte denkoefening? Want ik heb het natuurlijk opgezocht, maar ik vind niet meteen een duidelijke verklaring. Wikipedia zegt dat het woord is ontstaan door een link met de derde dimensie van de bouwwereld: de diepte. Kan wel, maar waarom leggen wij dan alleen maar die link en anderstaligen niet?

Niet dat ik hiervan wakker lig. Alles voor de vooruitgang van de taalfilosofie, maar wakker liggen: no way! Toch zou ik het graag weten. Ik blijf zoeken en houd u op de hoogte.


Tevreden klanten aan het woord

De teksten zijn er boenk op
Sterke content, stipt op tijd geleverd
Allemaal zotte mensen – gelukkig
A well-built translation
“Storytelling met resultaat”
SEO-webteksten die Google én bezoekers verleiden
Frisse en vernieuwende schrijfstijl
Betrouwbare leverancier om te koesteren
Mijn geheime wapen om te scoren in Google
Snel, accuraat, betaalbaar
English, in other words
Ze trappen niet in de val om moeilijk jargon te gebruiken
Uitstekend! En die score geef ik zelden
Kruidige webteksten doen watertanden
Teksten die meeleven
Eén blik op jullie website en ik was overtuigd
Vlotte maar doordachte werkwijze
Opvangnet geeft gemoedsrust
Om van te smullen
Die mannen weten wat ze doen!

Wat klanten zeggen

De eerste (goeie!) teksten zijn doorgestuurd naar de webstudio. Heel erg bedankt.

Maarten Lootens
Test-Aankoop