fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Rare jongens, die Fransen

"Typisch voor Fransen: altijd maar zagen."

Rare jongens Obelix

Anno 2012 heeft het Engels de hele wereld veroverd. Héél de wereld? Nee, één land blijft moedig weerstand bieden tegen de Engelse taal.

"Fransen krijgen een eigen woord voor hashtag", las ik in de krant. De 'Algemene Commissie van Terminologie en Neologismen' heeft beslist dat Franse ambtenaren alleen nog over een 'mot-dièse' mogen spreken.

Typisch voor Fransen. Elke invasie van een buitenlandse taal (lees: het Engels) counteren met een Frans neologisme.

Sinds 'tweetheugenis'

Het lijkt absurd. Een woord verzinnen voor iets waarvoor al láng een woord bestaat. Dat gebruikt toch niemand? Op Twitter wordt sinds 'tweetheugenis' croisillon gebruikt. Maar oké, strikt gezien betekent croisillon spoorwegteken. Dat is niet écht hetzelfde als 'spoorwegteken + woord', waarvoor het kortere hashtag uiteindelijk staat.

Maar eigenlijk is de woordkeuze een beetje verkeerd. Een 'dièse' is wat wij een kruis noemen op een partituur: ♯. Niet helemaal hetzelfde als een spoorwegteken (#), dus. Mot-croisillon was (juister en) toch ook leuk geweest?

Latin lovers

Het artikel herinnert me aan een poging van het Vaticaan om het Latijn te moderniseren. Voor elk concept dat nog niet bestond in de tijd van Julius Caesar bedachten ze een nieuw woord . Zo typten de latin lovers plots op een instrumentum computatorium (computer), deden ze hun behoefte in een cella intima (wc), speelden ze pediludium (voetbal) en wasten ze hun haar met capitilavium (shampoo). Jammer genoeg zijn deze woorden nooit in gebruik geraakt.

Vaticaan latin lovers (c) Matthias Giesen

Fransen sturen courriels, geen e-mails

Maar die rare Fransen slaagden er wél al meerdere keren in om een opgelegd neologisme ingeburgerd te krijgen. Denk maar aan courriel (courrier électronique), in plaats van e-mail. Fransen hebben geen computer, maar een ordinateur, waarop je logiciel (en géén software) installeert.

Het taalpurisme gaat verder dan de informaticawereld. In de bergen fietsen ze op een vélo tout terrain (nooit op een mountainbike), ze halen een date butoir (geen deadline), en als ze overwerkt zijn, hebben ze een syndrome d'épuisement professionel of zijn ze carbonisé (niemand heeft in Frankrijk een burn-out).

En zo gaat de lijst nog even door. Weten jullie er nog?

Afrikaans als lichtend voorbeeld

Misschien hebben de Fransen wel gelijk. Als het hen zo goed lukt, zijn wij misschien de rare jongens (en meisjes). Waarom hebben wij geen commissie en nemen wij alle Engelse woorden klakkeloos over? Zouden we niet beter een voorbeeld nemen aan het Afrikaans?

Daar rijdt geen metro, maar een moltrein, feestvierders eten er sponskoek in plaats van cake en kindjes springen er op een wipmat, geen trampoline. Is dat geen mooiere wereld?

PS Ruth Joos van Radio 1 ging op zoek naar een Nederlandse term voor hashtag. Welke verkies jij: tweetiket, uitlegkruisje, hekmerk of kletshek?


Tevreden klanten aan het woord

Doet wat het belooft - en vaak meer en sneller
Schrijf.be? De professionele pen die ik zocht.
Verkoopbrief was schot in de roos
Authentiek voer voor moderne lezers
Ik verwachtte het beste … en kreeg nog beter
Hoe jullie met taal spelen, daarvoor doe ik mijn hoedje af!
Veel standbezoekers door uitnodigende tekst
Jaarverslag in aantrekkelijk jasje
Expert in vervlaamsen
Uitstekend! En die score geef ik zelden
Kill our darlings, please
We klimmen een onlinetrap hoger
Eerdere samenwerking opende deuren
Snel, accuraat, betaalbaar
Hun reputatie snelt hen vooruit
Efficiënt, makkelijk én snel
Best confronterend, maar ook léuk
De journalisten happen toe!
In één rechte pennentrek naar de finish
Jullie schrijven, en jullie schrijven uitstekend. Punt.

Wat klanten zeggen

Alvast bedankt, dat ziet er zeer goed uit! Bedankt voor de vlotte service.

Tineke Thys
Mediafair