fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Taalnazi aan de k(r)ant

placeholder

Hehe, de weekendkrant met een kopje koffie … even ben ik géén copywriter. Tot ik op een pracht van een dt-fout stoot.

De camera van mijn smartphone klikt onverbiddelijk.

Triomf

De volgende stap? Triomfantelijk delen natuurlijk! Zeker op Facebook en Twitter – misschien ook op Instagram. Even controleren: ben ik de eerste? Het lijkt erop. Misschien haal ik zelfs Taalvoutjes wel. Mijn hoofd kraakt bij het zoeken naar een smeuïg bijschrift, want dit is mijn kans om een weekend lang trending te zijn.

Of niet? Mijn gouden regel: tel tot tien voor je op de shareknop drukt. Mijn aanhang op de sociale media haalt nauwelijks drie cijfers – dus wellicht loop ik wat te hard van stapel. En bovendien: is het sympathiek om me te verkneukelen in de misser van een ander?

Wie zonder zonde is …

Want dt-fouten maken we allemaal, hoe goed we de regels ook kennen. De schuldige? Ons woordgeheugen. De werkwoordsvormen die we het vaakst zien, geven we altijd voorrang. Ook als dat niet de juiste zijn. En zeker als de schrijver even is afgeleid – zoals een journalist met een onmogelijke deadline. Die schrijft ‘baadt het niet’, omdat hij vaker 'baadt' ziet dan 'baat'. Net zoals zijn eindredacteur.

Leve de vrijheid?

Dus … de prullenmand in met al die regeltjes? Niet zo snel. Er zijn minstens drie goede redenen waarom u beter niet 'ik wordt', 'hij interesseerd' of 'jij verklaard' schrijft:

  • Het schaadt uw imago of dat van uw organisatie.
  • Het zorgt soms voor een andere interpretatie van uw tekst – ‘dader bekent’ is niet hetzelfde als ‘dader bekend’.
  • Het leidt de aandacht af van de inhoud.

Dat laatste is hier het geval. Ik ben de draad van het artikel helemaal kwijt. Het is hoog tijd dat ik de copywriter én de taalnazi in mij op non-actief zet.

Drie uur later zie ik een tweet met 'dt-fout van het jaar' voorbijkomen. Die helemaal verloren gaat in de rest van het gekwetter.

Tevreden klanten aan het woord

Kruidige webteksten doen watertanden
Geen blindelingse eindredactie
Hun teksten zijn bondig en fris van toon
Tot zeven keer meer respons
Deze mensen weten waarmee ze bezig zijn
Dit copywritingbureau pakt uit met mijn verhaal
A message that hits home
Nieuwsbrief laat boekingen binnenstromen
Een constant, hoog niveau
Professioneel, betrouwbaar en efficiënt
SEO door wie zelf bovenaan in Google staat
Wat een verbetering!
Fantastisch werk, en snél
Er waait een nieuwe wind door onze magazines
Overtuigende mailing tegen scherpe prijs
Ik wilde er geen letter aan veranderen
Jullie schrijven, en jullie schrijven uitstekend. Punt.
Bij Schrijf.be doen ze wat ze beloven
Verkiezingswebsite doen opvallen? Schrijf.be bellen!
Om van te smullen

Wat klanten zeggen

De samenwerking met Schrijf.be loopt altijd gesmeerd. Snelle service en treffende teksten – de energie spat ervan af!

Eva Vervaet
Electrabel